Bij de gemeente Amsterdam hebben we samen met de afdeling WPI (Werk, Participatie en Inkomen) een op maat gemaakte vakopleiding ontwikkeld voor klantbegeleiders om hen te ondersteunen in hun vak en vakmanschap. Ons uitgebreide programma biedt een praktijkgerichte training die zowel de basiskennis als de praktische vaardigheden versterkt, zodat klantbegeleiders op een betrokken en methodische manier samen met cliënten werken aan optimale participatie
Succesvolle resultaten en inspirerende voorbeelden
Meerdere groepen binnen de gemeente Amsterdam hebben inmiddels de vakopleiding met succes afgerond. De diploma-uitreikingen waren niet alleen een feestelijke afsluiting, maar je zag ook de impact van zo’n vakopleiding. Deelnemers en mentoren deelden hun waardering en ervaringen, en het enthousiasme was duidelijk voelbaar. De vakopleiding heeft een positieve impact op de professionalisering van klantbegeleiders, waarbij zij zich binnen de organisatie vrij voelen om samen te leren en reflecteren, maar ook om maatwerk te bieden aan een cliënt. Hierdoor kunnen bewuster bekwamer en met een grotere repertoire aan technieken en middelen aan het werk. De vakopleiding is geaccrediteerd door het Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD). Meer lezen over de vakopleiding vanuit het perspectief van de gemeente Amsterdam? Lees ook het artikel van het KRSD.
Werken in het sociaal domein: complex & veranderlijk
Het sociaal domein ondergaat voortdurend veranderingen, zoals bezuinigingen, een toenemende focus op ontwikkeling en de nadruk op de menselijke maat in het kader van de Participatiewet in Balans. Deze ontwikkelingen maken het vak van klantmanagers steeds complexer en veeleisender. Professionals krijgen meer autonomie en discretionaire ruimte, terwijl ze te maken hebben met een steeds grotere en diverse groep cliënten.
Deze dynamiek vraagt om een gerichte vakopleiding die professionals voorbereidt op het effectief navigeren door deze veranderingen. De opleiding biedt hen de kennis en vaardigheden om de belangen van cliënten, de arbeidsmarkt en wet- en regelgeving met elkaar te verbinden, terwijl ze de ruimte benutten om vanuit de menselijke maat te werken. Een vakopleiding is nu extra relevant omdat het professionals helpt om deze complexiteit te hanteren en te voldoen aan de eisen van een veranderend sociaal domein.
Wat maakt deze vakopleiding uniek?
De vakopleiding bestaat uit een aantal onderdelen waar de klantbegeleider in 3 maanden tijd mee aan de slag gaat. De vakopleiding begint met een individuele intake waar ook de SAM ontwikkelscan een onderdeel van uitmaakt en eindigt met een eindopdracht. Het beroepsprofiel dat Sam heeft opgesteld is daarmee een belangrijke leidraad voor de vakopleiding. Tussen intake en eindopdracht doorloopt de professional een gevarieerd, interactief programma waar formeel en informeel leren wordt gecombineerd, met bijvoorbeeld:
- Interactieve trainingsdagen waarbij de professionals gezamenlijk reflecteren op thema’s zoals methodisch werken, de Participatiewet in het grotere geheel en historisch perspectief, maatwerk zonder willekeur, waardeneutraal en cultuursensitief werken. Ook gaan ze actief oefenen met motiverende gespreksvoering, lastige situaties en weerstand. Hierbij worden zij ondersteund door een ervaren trainer van ZINZIZ.
- Werken met persona’s waarbij de professional met een persona cliënten representeert waar zij veel mee werken de diverse stappen van de klantreis doorloopt en gaandeweg deze klantreis steeds meer informatie over de persona krijgt en daar bijbehorende opdrachten bij doet.
- Individuele coaching door een mentor. Deze mentor, die een ervaren collega is van de klantbegeleider, heeft wekelijkse gesprekken met de klantbegeleider en bespreekt de praktijkopdrachten en de inzichten vanuit de trainingsdagen. Deze coaching begint met het opstellen van een ontwikkelplan op basis van de intake en Sam ontwikkelscan. Deze mentor kijkt vervolgens samen met de klantbegeleider hoe die inzichten ook in de praktijk invulling krijgen, bijvoorbeeld ook met coaching on the job.
- Praktijk- en reflectieopdrachten die gericht zijn op het vertalen van de theoretische kennis naar het toepassen in de praktijk. Deelnemers worden aangemoedigd om kritisch naar hun eigen werk te kijken en dit te bespreken met een mentor. Dit helpt hen om hun kennis direct toe te passen en te verbeteren in hun dagelijkse werkzaamheden.
- Werkplekleren waarbij de klantbegeleider tijdens het werk aan de slag gaat met opdrachten, bijvoorbeeld ook werkbezoeken en interviews met ketenpartners.
Het proces en de communicatie verloopt via een online omgeving, waar trainers, mentoren en klantbegeleiders mee werken. In deze online omgeving staan ook e-learnings en is er een online bibliotheek met verdiepende informatie.
Professionals passen de kennis die ze tijdens de opleiding opdoen dus meteen toe in hun dagelijkse werk. Hierdoor verloopt de transfer van training naar praktijk soepel, effectief en duurzaam. Ze krijgen hierbij begeleiding van een mentor uit hun eigen gemeente. Voor net startende professionals is dit een mentor binnen hun eigen team, terwijl ervaren professionals juist begeleid worden door iemand uit een ander team. Dit stimuleert reflectie en de uitwisseling van ervaringen.
Basis of meer verdieping
We bieden een basis vakopleiding aan voor beginnende professionals binnen jouw gemeente. Dit is geen standaard inwerkprogramma dat zich richt op praktische zaken als de werking van het registratiesysteem. In plaatst daarvan focust de basis vakopleiding op de werkmethoden en vanuit de visie en de leidende principes van de organisatie. Dit zorgt ervoor dat iedereen binnen de gemeente op dezelfde lijn zit en dat elke cliënt de gewenste hulp ontvangt volgens de organisatieprincipes. Je leert hoe je beter kunt inspelen op de specifieke behoeften van cliënten, terwijl je binnen de gemeentelijke kaders blijft.
Omdat dit ook relevant is voor meer ervaren professionals, is er ook een Plus-variant van de vakopleiding. Deze variant biedt extra verdieping en richt zich op verdere professionalisering en specialisatie. Het doel is om ervaren professionals te ondersteunen in het verbeteren van hun vakbekwaamheid, zodat ze hun werk nog effectiever en professioneler kunnen uitvoeren.
Wat is mogelijk voor jouw gemeente?
Elke gemeente heeft unieke behoeften en uitdagingen, en daarom maken we het programma in co-creatie met sleutelfiguren binnen de gemeente (management, HR, beoogde deelnemers en mentoren) op maat. Bovendien actualiseren we de inhoud en werkvormen voortdurend, oom zo in te spelen op de nieuwste maatschappelijke ontwikkelingen en specifieke behoeften van het werkveld.
De implementatie van onze vakopleiding binnen jouw gemeente is laagdrempelig. Het programma is grotendeels voorbereid, maar we zorgen ervoor dat het naadloos aansluit bij de manier van werken en de doelstellingen van jouw gemeente. We werken samen om te bepalen hoe de opleiding het beste bij jouw organisatie past, en aansluit bij de nieuwste maatschappelijke ontwikkelingen. Of het nu gaat om klantmanagers die nieuw starten of al werkzaam zijn binnen jouw gemeente. Met deze aanpak zorgen we ervoor dat iedereen in jouw organisatie op dezelfde lijn zit. Dit bevordert een efficiënte werkwijze en draagt bij aan een verbeterde dienstverlening aan cliënten.
Laat jezelf, ons en andere inspireren tijdens de inspiratiesessie
Iedere gemeente is anders, en we spelen hier graag op in. We zijn benieuwd hoe jij een vakopleiding voor je zou zien binnen jouw gemeente. Wil je dit met ons delen? We organiseren een inspiratiesessie waarbij we vertellen over de voorbereide inhoud van de vakopleiding, en de gemeente Amsterdam vertelt waarom zij voor een vakopleiding hebben gekozen, en hoe zij dit momenteel ervaren. Er is ruimte om vragen te stellen, maar ook zeker om je eigen behoefte te meten aan de vakopleiding en te kijken wat mogelijk is. Laat je inspireren, en inspireer ons ook! Meld je HIER aan.
Neem ook gerust contact met ons op als je meer informatie wilt over hoe een vakopleiding kan bijdragen aan jouw organisatie. We zijn enthousiast om te ontdekken hoe we gezamenlijk kunnen werken aan een sterkere en effectievere klantbegeleiding in jouw gemeente. Neem dan contact op met Martijn van Endt via martijn@zinziz.nl of via 06 – 202 597 20.