
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING (BASIS)
27 mei @ 09:00 - 17:00
€870
Motiverende gespreksvoering beginners is een praktische methodiek om gedragsverandering bij cliënten teweeg te brengen, door met elkaar op een bepaalde manier te praten over verandering. Het is een bewezen effectieve methode bij cliënten die moeilijk in beweging komen, niet actief meewerken, weerstand vertonen of ambivalent staan tegenover verandering. Motiverende gespreksvoering is oorspronkelijk ontwikkeld voor de verslavingszorg, maar wordt steeds meer binnen het sociale domein ingezet gericht op re-integratie en maatschappelijke participatie. En dat is niet voor niks, want met motiverende gespreksvoering kun je cliënten motiveren om actiever aan de slag te gaan met het vinden van werk, het realiseren van optimale participatie en de regie pakken op hun leven.
In deze training gaan we aan de slag met de basis van motiverende gespreksvoering: de uitgangspunten, basishouding en de processen van engageren, focussen, ontlokken en plannen. We oefenen met technieken en lastige situaties uit jouw eigen praktijk.
Voor wie
Dit programma is speciaal bestemd voor alle professionals binnen het sociaal domein, zoals klantmanagers, wijkteam-medewerkers, WMO-consulenten, sociaal werkers, consulenten, GGZ-professionals, jobcoaches.
Leerdoelen
Na de training weet je meer over:
- De uitgangspunten, basishouding en technieken van motiverende gespreksvoering
- Technieken om te engageren en te ontlokken
- De kracht van ambivalentie en twijfel
- Verandertaal en behoudtaal
- De impact van jouw eigen houding en gedrag op de effectiviteit van het gesprek.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- De motivatie van de cliënt versterken
- De cliënt ondersteunen in gedragsverandering
- De technieken van motiverende gespreksvoering toepassen
- Het bevorderen van verandertaal en het verminderen van behoudtaal
- Uit de reparatiereflex blijven.
Programma
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. Je gaat aan de slag met de basis van motiverende gespreksvoering. Om de gesprekstechnieken goed te kunnen toepassen, wordt de theorie kort toegelicht, maar gaan we vooral veel oefenen. Omdat we oefenen met gesprekken die de je dagelijks voert, vragen we je om voor de training casuïstiek voor te bereiden.
Maximaal rendement?
Wil je maximaal rendement halen uit jouw training? Vraag dan ook de coaching on the job aan. Deze individuele coaching vindt plaats op jouw eigen locatie, bij een gesprek dat jij voert met een cliënt uit jouw eigen caseload. We hanteren daarbij de volgende werkwijze:
- Informatie vooraf over de doelen en de werkwijze van de coaching on the job (per mail)
- Voorbespreking van het gesprek (30 minuten)
- Observatie van het gesprek met de cliënt (45 minuten)
- Kritische, maar opbouwende feedback van de observaties (30 minuten)
- Korte samenvatting van feedback per mail.
Tijdsinvestering
Twee aaneengesloten dagen, aangevuld met 1 uur praktijkopdracht en terugkomdagdeel (4 weken na de basistraining: terugkomdagdeel wordt in overleg met de deelnemers gepland).





