Column Anne Wermers
Afgelopen week was de week van het werkgeluk. Er werden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van werkgeluk en er verschenen meerdere artikelen en nieuwsberichten over dit onderwerp. Ik ben heel gelukkig () dat deze week in 2017 in het leven is geroepen, want werkgeluk is naar mijn mening een van de belangrijkste factoren in het behouden van een baan, en daarmee duurzame uitstroom. Ik grijp deze kans dan ook graag aan om de professionals die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het zonnetje te zetten. Want als je het mij vraagt dragen zij enorm veel bij aan het werkgeluk van hun cliënten.
Laten we eerst beginnen met: wat is werkgeluk nou eigenlijk? Maartje Wolff, medeoprichter van de Week van het Werkgeluk, legt het uit: “Werkgeluk gaat om de emoties die je ervaart op je werk, hoe je je elke dag voelt op je werk. We moeten vooral niet denken dat we de hele dag blij rond moeten springen of een gave werkplek moeten hebben. Het gaat er vooral om dat je positieve emoties ervaart omdat je betekenisvol werk kunt doen, omdat je je verbonden voelt met je collega’s en omdat je je kwetsbaar op kan stellen.” Werkgeluk hangt dus van meerdere factoren af en de perceptie van werkgeluk kan per persoon heel erg verschillen.
En waarom is werkgeluk dan zo belangrijk? Ik ben toch meer dan alleen mijn werk? Dat klopt, maar in Nederland werken vrouwen gemiddeld 28 uur per week en mannen gemiddeld 39 uur per week [1]. We brengen dus een groot deel van onze wakkere week door op werk. Werkgeluk heeft dus veel invloed op ons geluk en op ons leven.
Gelukkig zijn op werk is voor iedereen belangrijk, maar neemt voor iedereen andere vormen en gradaties aan. Zo is het bijvoorbeeld voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt net even iets anders. Neem iemand die een hele lange tijd niet heeft kunnen werken vanwege ziekte of andere personele omstandigheden. Zijn kijk op een toekomstige baan kan dan wat negatief zijn. Positieve ervaringen en positieve associaties met werk zijn dan heel erg belangrijk. Of wanneer structuur en vastigheid cruciaal zijn voor iemands gezondheid. Een duurzame plaatsing is dan belangrijk en de kans daarop is hoger wanneer iemand gelukkiger is op zijn werk. Ook kan het zijn dat iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kleiner sociaal netwerk heeft. De verbondenheid met collega’s (één van de factoren die werkgeluk bepalen) wordt dan als heel belangrijk ervaren.
Alle begeleiding die iemand met een lange afstand tot de arbeidsmarkt dus krijgt is extra belangrijk als je deze redenen bedenkt. Het gaat dan om de begeleiding OP werk, maar voor deze doelgroep ook de begeleiding NAAR werk. Daar komt het werk van jobcoaches, praktijkbegeleiders en klantmanagers bij kijken.
Hoe mooi is het om te bedenken dat jij als professional kan bijdragen aan het werkgeluk van jouw cliënten of medewerkers?
[1] Klik hier voor meer informatie.