Tips voor het verminderen van stress bij werknemers
Een steeds grotere en diverse caseload, veel moeilijke gesprekken, een wetswijziging… Grote kans dat professionals binnen het sociaal domein vroeg of laat te maken krijgen met stress op de werkplek. En deze stress kan veel vervelende gevolgen hebben. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van werkstress, en hoe kun je als werkgever of leidinggevende bijdragen aan stressvermindering? Hieronder een overzicht van de grootste werkstressoren, en drie factoren die van belang zijn bij het verminderen van werkstress vanuit de organisatie.1
Het is geen verrassing dat slechte arbeidsvoorwaarden, zoals werklast en inkomen, een grote invloed hebben op het niveau van werkstress van een werknemer. Maar ook veel mensen met goede arbeidsvoorwaarden hebben last van stress op de werkplek. Wat zijn de belangrijke uitgangspunten binnen een organisatie om deze stress binnen de perken te houden?
- Maak stress bespreekbaar
Zowel werkgevers als werknemers zijn het er over eens dat communicatie erg belangrijk is voor het voorkomen en verhelpen van werkstress2. Werknemers geven aan dat ze graag zien dat hun leidinggevende weet waar ze mee bezig zijn, en het gesprek over stress met hen aangaat. Het is daarbij belangrijk dat er een veilige omgeving wordt gecreëerd om over de problemen te praten. Ook het organiseren van stress-management bijeenkomsten kan een positieve invloed hebben.
- Zorg voor een positieve en ondersteunende werkcultuur
Een positieve en ondersteunende werkcultuur kan worden omschreven als het gevoel van eenheid binnen de organisatie, met opbouwende kritiek; een focus op de werknemer als mens en niet op de cijfertjes; en de mogelijkheid om dingen te relativeren. Het is van belang dat werknemers zich gewaardeerd en ondersteund voelen. Het kan daarom goed zijn om op reguliere basis een check-in met de werknemer te hebben, en neem de tijd om successen te vieren en soms gewoon even lekker te lachen. Een aantal activiteiten en uitjes die niet gericht zijn op werk, of de oer-Hollandse vrijdagmiddag borrel kunnen de onderlinge contacten versterken.
- Zorg voor duidelijkheid
Onzekerheid over het eigen functioneren kan erg veel stress met zich meebrengen. Werknemers kunnen onzeker zijn over het opgeleverde werk, maar soms ook over wat hun rol precies inhoudt. Zorg er daarom voor dat de taken, doorgroei- en trainingsmogelijkheden voor de werknemer duidelijk zijn. Wanneer dit (nog) niet goed mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege een nieuwe rol binnen de organisatie, is het nog steeds van belang dat er duidelijkheid is in de verwachtingen vanuit de werkgever met betrekking tot het proces, met frequente terugkoppeling en mogelijkheden tot hulp.
Nieuwsgierig? Wil je meer weten over hoe je als werkgever of leidinggevende om kunt gaan met werkstress van je medewerkers? En hoe je de tips in de praktijk kan toepassen? Neem dan gerust contact met me op (lisa@zinziz.nl).
[1] Burman, R., & Goswami, T. G. (2018). A systematic literature review of work stress. International Journal of Management Studies, 3(9), 112-132.
2 Havermans, B. M., Brouwers, E. P., Hoek, R. J., Anema, J. R., van der Beek, A. J., & Boot, C. R. (2018). Work stress prevention needs of employees and supervisors. BMC public health, 18(1), 1-11.