Door: Hilde van Ravenswaaij
De afgelopen weken heb ik een hoop casuïstiekbesprekingen mogen begeleiden, met veel plezier! Het bewaken van het proces en faciliteren van de bespreking bevallen mij erg goed. Maar wat maakt mij nou zo enthousiast hierover?
Allereerst vind ik het geweldig om te zien hoeveel een groep kan bereiken in 1,5 uur tijd. Niet alleen in het kader van ‘een stap verder komen in een casus’, maar juist ook de creatieve strategieën en ideeën die naar voren komen. Ieder groepslid heeft andere ervaringen, achtergronden, interesses en expertises. Het combineren van deze verschillende perspectieven op praktijksituaties is erg interessant in casuïstiekbesprekingen. Ten tweede is zo’n bespreking een mooie kans om verschillende methodieken te kunnen toepassen. Neem bijvoorbeeld de klassieke methode, de roddelmethode, de reflectiemethode, … De mogelijkheden zijn eindeloos! Zo kan een casuïstiekbespreking aangepast worden aan de manier die bij de groep past. Als laatste, maar zeker niet het minst belangrijk, is een casuïstiekbespreking een mooi moment om het integratief gedragsmodel als hulpmiddel in te zetten.
Hoe kan je het integratief gedragsmodel nou inzetten in casuïstiekbesprekingen? Op meerdere manieren, ik beschrijf een aantal voorbeelden:
- Het integratief gedragsmodel kan een hulpmiddel zijn om informatie over casussen gestructureerd voor te bereiden. Zoals de groep een week voor de bespreking uitnodigen om een leeg model in te vullen over een casus
- De opgedane ideeën en strategieën kunnen in sommige gevallen geclusterd worden op het model. Hang een flipover op de muur met het integratief gedragsmodel en vraag de casusinbrenger de ideeën en strategieën in te delen per element
- Het integratief gedragsmodel kan worden betrokken door twee deelnemers (niet de casusinbrenger of begeleider) een expliciete rol te geven tijdens de casuïstiekbespreking, waarbij een deelnemer let op het ‘willen’ en de ander let op het ‘kunnen’. Wanneer er informatie, inspiratie of strategieën voorbijkomen tijdens de bespreking die binnen het willen of kunnen vallen, kan er een signaal worden gegeven
- Als laatste kan het integratief gedragsmodel actiever betrokken worden in casuïstiekbesprekingen door het te koppelen aan hulpvragen. Bijvoorbeeld in de klassieke methode, bij de stap waarin verhelderende vragen worden gesteld aan de casusinbrenger: als procesbewaker het integratief gedragsmodel aflopen en aan de groep vragen welke stukken verkregen informatie onder welk element kan vallen.
Zoals hierboven te lezen valt is het dus hartstikke logisch om zo enthousiast te worden van casuïstiekbesprekingen! Wil je meer weten of wil je ook een begeleide casuïstiekbespreking uitproberen? Neem dan contact op met Hilde van Ravenswaaij via hilde@zinziz.nl.