Het beïnvloeden van motivatie en gedrag is iets waar je als professional binnen het sociaal domein dagelijks mee bezig bent. Of het nu gaat om het activeren in het zoeken en vinden van werk, het begeleiden van mensen in hun ontwikkeling in een leer-werktraject, of het ondersteunen bij het voorkomen van schulden. Er zijn veel theorieën over motivatie en gedrag, maar het integratief gedragsmodel  wordt steeds vaker toegepast binnen het sociaal domein. En dat is niet niet niets: het model geeft niet alleen inzicht waar bepaald gedrag vandaan komt (waarom stoppen mensen met actief solliciteren, laten ze weerstand zien, of  betalen ze hun rekeningen niet op tijd?), maar geeft ook concrete handvatten om dat te beïnvloeden.

Het integratief gedragsmodel is een doorontwikkelde versie van de theory of planned behavior van Fishbein en Ajzen (1975). Het model, dat oorspronkelijk voornamelijk bedoeld was als verklarend model (waardoor wordt gedrag beïnvloed?), is juist ook zeer bruikbaar als interventiemodel (hoe kan ik gedrag beïnvloeden?).

Introductie van het model

Het integratief gedragsmodel laat zien dat gedrag afhangt van willen en kunnen (Blonk, 2018).

Willen is sterk gerelateerd aan motivatie, maar geeft daar meer invulling aan. Motivatie, namelijk de intentie van iemand om bepaald gedrag te vertonen, wordt bepaald door drie elementen:

  • Houding (attitude)
  • Geloof in eigen kunnen (self-efficacy) en
  • Sociale druk.

Willen en gemotiveerd zijn krijgen daarmee meer invulling en zijn dus gecompliceerder en genuanceerder dan ‘gewoon wel of niet willen’.  Maar zelfs als die motivatie er is, dan ben je er nog niet. Denk maar aan de goede voornemens in januari: hoeveel mensen hebben wel niet de intentie om te stoppen met roken, meer te gaan bewegen of af te vallen? En hoeveel mensen doen dat ook daadwerkelijk (of houden het vol)? Het kunnen blijkt daarbij minstens net zo belangrijk. Het ook daadwerkelijk doen, hangt nog af van het kunnen, dat weer bepaald wordt door

  • Vaardigheden
  • Zelfregulering
  • Praktische belemmeringen en
  • Context.

 

Lees hier meer >>>

 

Hoe passen we het model toe?

We gebruiken het model in veel van onze activiteiten. Zo is het model de basis voor de SKILLS aanpak, die we vervolgens weer toepassen in het ontwikkelen van groepsgewijze aanpakken op maat, zoals Match je perspectief voor AM Match, Talentplus voor Kempenplus en de groepsgewijze aanpak voor de gemeente Tholen. Ook hebben we met dit model een aanpak op maat ontwikkeld voor de gemeente Tilburg: Tilburg investeert in Perspectief.

Recente publicaties bieden ook praktische handvatten gebaseerd op dit model:

Toolkit: hoe kun je het model zelf toepassen?

Wermers, A., Bennenbroek, F.T.C., & Hollmann, L. (2020). Wetenschap toepassen was nog nooit zo makkelijk.Sociaal Bestek, 2.

Blonk, R.W.B. (2018). We zijn nog maar net begonnen. Inaugurele rede bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar in de
Arbeidsdeskundigheid en Inclusieve Innovatie van Arbeid aan Tilburg University

Fishbein, M., & Ajzèn, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York: Psychology Press.

Hooft, E.A.J. van (2016). Motivation and Self-Regulation in Job Search: A Theory of Planned Job Search Behavior. In: U.Klehe & E.A.J. van Hooft, eds. The Oxford Handbook of Job Loss and Job Search. DOI:10.1093/ oxfordhb/9780199764921.013.010.

Meer lezen over dit model?

Wermers, A., Bennenbroek, F.T.C., & Hollmann, L. (2020). Wetenschap toepassen was nog nooit zo makkelijk.Sociaal Bestek, 2.

Blonk, R.W.B. (2018). We zijn nog maar net begonnen. Inaugurele rede bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar in de
Arbeidsdeskundigheid en Inclusieve Innovatie van Arbeid aan Tilburg University

Fishbein, M., & Ajzèn, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York: Psychology Press.

Hooft, E.A.J. van (2016). Motivation and Self-Regulation in Job Search: A Theory of Planned Job Search Behavior. In: U.Klehe & E.A.J. van Hooft, eds. The Oxford Handbook of Job Loss and Job Search. DOI:10.1093/ oxfordhb/9780199764921.013.010.