Door: Marije Nool
Op een druilerige maandagmiddag kom ik aan bij de Landelijke Cliëntenraad (hierna LCR) voor overleg. Maar nu een keer niet als opdrachtnemer, namelijk als jurylid! Elk jaar reikt de LCR twee Cliënt in Beeld-prijzen uit met een bijzonder thema, een juryprijs en een publieksprijs. En dit jaar mag ik als jurylid mede bepalen welke ingezonden initiatieven van cliëntenraden en -organisaties genomineerd worden en wie de felbegeerde juryprijs in ontvangst mag nemen.
Het thema van dit jaar is: ‘we houden een spiegel voor’. Een thema waar ik de meerwaarde wel van inzie. Het is namelijk pittig om bestuurders, beleidsmakers en uitvoerders in de sociale zekerheid, maar ook in de zorg, mee te nemen in de échte cliëntervaring. Hoe het voelt om afhankelijk te zijn van een klantmanager die de macht heeft je uitkering te korten, of een verzekeringsarts die constateert dat jij voor 65% kunt werken als je amper je bed uit kunt komen. Waar je het gevoel kan hebben dat je onrecht wordt aangedaan, maar je niet in de positie zit om dit goed aan te kunnen vechten. Dat wil niet zeggen dat deze ambtenaren in functie boemannen zijn, zij doen vaak ook gewoon hun werk. Maar de impact van hun beslissingen en de effecten van dienstverlening zijn niet altijd even zichtbaar. En daar maken de cliëntenraden zich sterk voor.
Nou heb ik makkelijk praten, want ik ben niet als ‘klant’ bekend met de dienstverlening van UWV of de sociale dienst. En ik heb nooit in de schoenen gestaan van een consulent die ondanks goede bedoelingen verstrikt zit in wet- en regelgeving. Wel heb ik kennis gemaakt met cliëntenraden van Werk&Inkomen, verspreid over heel het land, via een onderzoek in opdracht van de LCR die recentelijk is afgerond. Cliëntenraadsleden zijn bevlogen en betrokken mensen, die de belangen van hun achterban aan het hart gaat. Al pakken hun goede bedoelingen ook niet altijd goed uit, de ene cliëntenraad bereikt uiteindelijk meer dan de ander. Soms door een innovatieve aanpak, een goed onderhouden relatie met een bestuurder, tact of simpelweg doorzettingsvermogen. Maar welke voorbeelden zijn zo inspirerend dat andere cliëntenraden ervan kunnen leren? En welke creëren daadwerkelijk impact voor de cliënt, want daar gaat het uiteindelijk om.
Mijn stem is vergeven en ik vond het tof dat ik dit mocht doen. Op 6 april is de uitreiking van de twee Cliënt in Beeld-prijzen op het LCR-congres, komt dat zien en laat je inspireren!
Met dank aan de Landelijke Cliëntenraad en in het bijzonder Branko Hagen