Het werkfit maken van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt gebeurt in vele variaties. Ook is er veel verschil in aansturing van en verantwoording over de trajecten. In de meeste gevallen worden de trajecten wel op een methodische manier aangepakt. De professionals hebben bij het invullen van de werkfit-trajecten drie grote uitdagingen: het matchen van aanmeldingen en trajecten, het bedienen van verschillende belangen en het vinden van een balans tussen ontwikkeling en productie. Dit blijkt uit onderzoek dat we hebben gedaan in opdracht van SBCM en Cedris.
Invulling werkfit-trajecten
Uit het onderzoek blijkt dat er een grote variatie is aan de invulling van de trajecten, zowel in de werkwijze als in de doelgroepen die kunnen instromen in de trajecten. Bij de meeste trajecten werken de professionals methodisch: er is een proces uitgewerkt waarbij de stappen elkaar logisch opvolgen en op elkaar voortborduren. Het is echter opvallend dat de professionals dit niet zien als methodisch werken omdat bijvoorbeeld een overkoepelende methodiek ontbreekt.In de trajecten is er verder niet altijd concreet zicht op een kwantificeerbaar resultaat. Dit lijkt met name te worden veroorzaakt door grote verschillen in aansturing en verantwoording.
Matching aanmelding
Uit het onderzoek blijkt dat het voor de professional regelmatig een uitdaging is de aanmeldingen te matchen met de trajecten. Het komt vaak voor dat de aanmeldingen achterblijven of dat cliënten worden aangemeld voor een traject dat niet passend is. Respondenten geven aan dat de aanmeldingen vaak een ‘ad-hoc’ karakter hebben en dat een structurele aanpak ontbreekt. Een lange termijnvisie en –strategie ook in de voorfase van de trajecten, is van belang.
Bedienen van verschillende belangen
Verder blijkt dat de professional bij het uitvoeren van de werkfit-trajecten, rekening moet houden met veel verschillende belangen:
- Wet- en regelgeving: de juridische wereld
- Begeleiden en coachen van de cliënt: de sociaal psychologische wereld
- Debat, opinie en de (lokale) politiek: de politieke wereld
- De werkgever en de arbeidsmarkt: de sociaal economische wereld.
Balanceren tussen ontwikkeling en productie
Ten slotte moet de professional in de trajecten een balans zoeken tussen de ontwikkeling van de cliënt en het leveren van kwaliteit en productie. Focus op ontwikkeling zonder oog te hebben voor de productie vraagt om een ander verdienmodel dan de focus op productie waarbij er mogelijkheden voor ontwikkeling zijn. In de praktijk leidt dit vaak tot dilemma’s bij de werkleiders en een concrete prioritering in doelen en kaders zijn hierin onmisbaar.
Kennisplatform Werkfit
SBCM en Cedris organiseren een kennisplatform Werkfit. Het kennisplatform is voor professionals die de doelgroepen van de Participatiewet helpen met het ontwikkelen van werknemersvaardigheden. Door kennis en ervaring uit te wisselen, wordt toegewerkt naar een effectieve en efficiënte aanpak. Elke bijeenkomst bouwt voort op de vorige en op het onderzoek. Lees hier meer over het kennisplatform.