Afgelopen weken vonden er een aantal dagen van uitvoering plaats, opgezet door de beroepsvereniging van klantmanagers (BvK) samen met Divosa. Een goede gelegenheid voor alle klantmanagers, werkcoaches, meedoen coaches en casemanagers om workshops te volgen in de ontwikkelingen van het vakgebied. Op drie verschillende warme zomerdagen mocht ik hier een bijdrage aan leveren door twee workshops te geven; één over het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen en één over cliënten voorbij de ‘Ja, maar…’ krijgen. Beide herkenbare en populaire onderwerpen, bleek uit de hoeveelheid aanmeldingen. Vooral de tweede workshop om weerstand weg te halen, zat soms overvol.
In deze workshop behandelde ik de inoculatietechniek, dit is een bewezen werkzame techniek waarbij je door middel van 5 stappen de cliënt helpt om een oplossing te vinden voor een probleem waarin de cliënt blijft hangen. Door deze stappen op een gerichte manier te doorlopen, werk je aan verschillende doelen voor de cliënt.Je hebt daarbij verschillende doelen voor ogen:
- Je helpt de cliënt een oplossing te vinden voor het concrete probleem
- En zich te committeren aan het uitvoeren ervan
- Je werkt aan het probleemoplossend vermogen van je cliënt
- Je werkt aan het zelfvertrouwen van de cliënt
Om deze stappen goed te laten landen, liepen we ze zelf door waarbij we met de lastige situatie ‘Ik krijg cliënten niet voorbij hun weerstand’ aan de slag zijn gegaan. Na het doorlopen van de stappen van de inoculatie, hebben de deelnemers in groepjes per stap een voordeel en een nadeel benoemd. Dit was het moment dat er veel kwartjes vielen en dat we met elkaar gelukkig meer voordelen dan nadelen konden benoemen. Als er voldoende tijd was, gingen we nogmaals een inoculatie oefenen. Maar nu speelden de deelnemers een cliënt met een concreet ervaren obstakel, bijvoorbeeld een cliënt met een jong kind, maar het kind niet naar de kinderopvang wil sturen. Hoewel de perspectiefwisseling soms even wat vroeg van de deelnemers, kreeg de gedachtegang van een effectieve inoculatie steeds meer vorm.
Tot slot hebben we een mini-toolkit uitgedeeld en toegelicht. In deze toolkit worden de stappen van een inoculatie toegelicht met tips om deze goed uit te voeren. Ook het format van een inoculatie met één cliënt in plaats van in een groep hoorde hierbij. Daarna waren we allemaal wel toe aan een verkoelend drankje, dat gelukkig uitstekend geregeld was door de BvK.
Spreekt het idee van deze techniek u aan en zou u er meer over willen weten?
Neem dan contact met mij op (marte@zinziz.nl of 06-40216202) of kijk hier voor de mini toolkit.