11 oktober organiseerde de BVK het congres “Regisseer je eigen loopbaan”. Een hele leuke, interessante dag waar veel klantmanagers en andere professionals op af waren gekomen om zich te laten inspireren door collega’s, sprekers en workshops.
ZINZIZ was die dag ook volop aanwezig en we hebben daar vier mooie workshops kunnen verzorgen.
Marije Winkeler en Femke Bennenbroek hebben daar vier workshops verzorgd op uiteenlopende thema’s:
- Sturen op zelfregie in korte contactmomenten
- In deze workshop zijn we dieper ingegaan op het bevorderen van zelfregie van cliënten, ook al heb je maar heel kort contact met iemand. Bijvoorbeeld als je iemand maar 5 minuten aan de telefoon hebt. Of in een gesprek van 20 minuten waar je ook nog een heleboel andere dingen wil bereiken. Het werd een levendige discussie, met veel praktijkvoorbeelden en handige tips.
- Waarde-neutraal observeren en werken
- Als professional ervaar je dagelijks hoe moeilijk het is om zuiver naar het gedrag van cliënten te kijken. Toch is dat belangrijk, want als je inschattingen en beslissingen baseert op aannames en stereotypen kun je niet voldoende maatwerk leveren. In deze workshop hebben we eerst een aantal beelden bekeken waardoor je weer merkt hoe je hersenen je soms voor de gek kunnen houden. We hebben ook naar filmpjes gekeken over onderzoeken waaruit blijkt dat vooroordelen en stereotypen je gedrag meer beïnvloeden dan je zelf soms wilt en denkt. We zijn geëindigd met concrete tips over hoe je jezelf kan helpen om uit deze valkuilen te blijven.
- Signaleren van PTSS bij statushouders
- We hebben in deze workshop stilgestaan bij de het feit dat je als professional steeds vaker te maken krijgt met cliënten met een migratieachtergrond die psychische klachten hebben. We hebben gekeken hoe je signalen kan herkennen, soms ook twee jaar later (en waarom dat soms pas veel later zichtbaar wordt). We hebben met elkaar, ook met de hulp van een ervaringsdeskundige die als deelnemer aanwezig was, besproken hoe je daar als professionals zinvol en zorgvuldig mee om kan gaan. Met aandacht voor de rol die je hebt.
- Zorgvuldig screenen van cliënten
- Een van de belangrijkste en moeilijkste taken van professionals is om goed zicht krijgen op de mogelijkheden en beperkingen van een cliënt. Uit onderzoek blijkt dat er nog veel cliënten aangemeld worden voor trajecten en interventies die helemaal niet matchen. Frustrerend voor jou én je cliënten. In deze workshop hebben we besproken welke elementen cruciaal zijn om een mismatch te voorkomen en hoe je ook samen met de cliënt kan toewerken naar een zorgvuldige toeleiding naar dienstverlening en trajecten die de cliënt optimaal ondersteunen in het realiseren van arbeidsparticipatie.
Ook geïnteresseerd in een van deze thema’s?
Neem dan eens een kijkje in het overzicht van trainingen, workshops en inspiratiesessies. Je kunt je individueel inschrijven, of we kijken samen naar een in-company variant op maat.