…. of denk je mij te kennen, omdat je mijn groep kent?
Een zin (een beetje vrij vertaald) die ik afgelopen donderdag hoorde op het Divosa najaarscongres. Uitgesproken door Ernst Hirsch Ballin in een interessant betoog rondom cliëntbenadering, omgaan met regels en de meerwaarde van een focus billijkheid.
Maar deze zin bleef hangen. Misschien wel omdat het zo belangrijk is om het individu echt te leren kennen. Misschien omdat het ook zo ontzettend moeilijk is. Terwijl we het volgens mij met z’n allen belangrijk vinden om onze cliënten goed te kennen. Iets was mij een paar minuten daarvoor nog was opgevallen: de dagvoorzitter die voorafgaand aan het verhaal van Ernst Hirsch Ballin het onderwerp ‘Ken je mij?’ had geïntroduceerd en (indrukwekkend) een aantal dingen over haarzelf deelde met de zaal. Dingen die voorbij de gebruikelijke kennismaking gaan, maar die je wel meteen meer het gevoel geven dat je haar kent. Om dan vervolgens Ernst Hirsch Ballin voor te stellen aan de hand van zijn CV (welke functies hij heeft vervuld en bij welke organisaties hij heeft gewerkt). Is het dan zo dat wat je doet, ook maakt wie je bent? En als je van mensen hun CV kent, ken je dan ook de persoon? Interessante vragen waar ik nog een tijd op heb door lopen ‘kauwen’.
Dus hoe kun je het nu makkelijker maken voor jezelf? Hieronder een paar praktische tips:
- Ben je bewust van je vooroordelen (en dat iedereen ze heeft, ja ook jij!)
- Doe eens een keertje een zelftest
- Vertrouw op je professionele intuïtie, maar toets waar je (eerste) indruk vandaan komt
- Het belangrijk vinden om er iets aan te doen
- Jezelf helpen herinneren dat je dit prioriteit wilt geven
- Jouw tijd, geduld en energie inzetten, ook al heb je het heel druk, ben je moe,of is je eerste indruk niet zo positief
- Zet jezelf op scherp
- Bekijk het eens van de andere kant: gebruik de kracht van perspectiefwisseling
- Kijk voorbij de ‘groep’ of ‘categorie’, ga op zoek naar de kenmerken die de cliënt tot een uniek individu maakt
- Ga op zoek naar gezamenlijke kenmerken, kenmerken die jullie verbinden
- Ben nieuwsgierig, ga op zoek naar verassing
- Stel vragen uit nieuwsgierigheid, niet uit wantrouwen
- Vraag niet alleen naar een CV, maar vraag bijvoorbeeld ook eens aan de cliënt:
- “Waar ben je trits op?”
- “Wat vind je belangrijk?”
- “Wie is je grootste voorbeeld?”
- “Waar maak je je zorgen over?”
- “Wat is het leukste wat je ooit hebt meegemaakt, wat is het vervelendste?”
- De mogelijkheid creëren dat je er iets mee kan doen
- Verminder voor jezelf tijdsdruk (“als je toch tijd besteed aan de cliënt, doe het dan goed”, of “Je echt verdiepen in de cliënt, kost geen extra tijd”)
- Focus op het hier en nu: even geen to-do-lijst door je hoofd, telefoon aan de kant, focus op je zintuigen (wat zie je, wat hoor je, wat voel je, wat ruik je?)