Feedback die je wél wilt ontvangen
Wanneer heb jij voor het laatst feedback ontvangen waar je écht wat aan had? Bij feedback denken we al snel aan iemand die ons vertelt wat we allemaal NIET goed doen. Het is maar de vraag of daarmee ons gedrag verandert. Bij ZINZIZ werken we in onze trainingen regelmatig met de techniek van het geven van gerichte, positieve feedback. We delen graag een aantal tips waarmee jij voortaan het soort feedback geeft waar mensen wél op zitten te wachten:
- Formuleer de feedback positief. Niks is zo demotiverend als horen wat je allemaal niet goed doet. Door feedback te geven op de momenten dat iemand juist wel het gewenste gedrag vertoont, versterk je iemand in zijn geloof in eigen kunnen. Dit geloof is cruciaal als het gaat om het (blijven) vertonen van het gewenste gedrag.
- Weet welk doel je wil bereiken. Het is moeilijk te weten of feedback effectief is, als je geen idee hebt wat je ermee wil bereiken. Daar zit meteen de valkuil van veel vormen van feedback: het is niet altijd gericht op een duidelijk doel. Wil je bijvoorbeeld dat iemand meer doorzettingsvermogen laat zien? Wees dan alert op situaties waarin iemand dit gedrag laat zien. Geef iemand bijvoorbeeld feedback op het moment dat hij/zij na afwijzingen op sollicitatiebrieven toch is doorgegaan met brieven schrijven.
- Geef gerichte en concrete feedback. Het is de uitdaging om feedback concreet te maken. Veel positieve feedback blijft algemeen van aard. Het compliment “goed gedaan!” is daar misschien wel het meest voorkomende voorbeeld van. Wát heeft iemand precies goed gedaan? Hoe duidelijker je dit weet te verwoorden, hoe meer de ontvanger van jouw feedback op kan steken. Een voorbeeld is: “Wat ontzettend mooi om te horen dat je bent gaan inventariseren welke cursussen er zijn die gericht zijn op omgaan met geld”.
- Maak de feedback persoonlijk relevant. Als laatste tip willen we meegeven dat feedback effectiever wordt als deze persoonlijk relevant wordt gemaakt. Dat wil zeggen: wanneer deze wordt gelinkt aan een eigenschap, waarde of doelen van degene aan wie de feedback gericht is. Op die manier wordt de feedback geloofwaardiger en heeft het meer impact op iemands zelfvertrouwen.
Ben je benieuwd hoe wij gerichte positieve feedback inzetten in onze trainingen en wat we daarmee bereiken? Neem dan contact op met een van onze trainers via stefanie@zinziz.nl.