Bij ZINZIZ vinden we het belangrijk dat iedere student de juiste begeleiding moet krijgen tijdens hun studie. Helemaal in deze tijd, waarbij studenten steeds vaker in de knoop komen en het aantal vroegtijdig schoolverlaters nog nooit zo hoog is geweest. Onder andere een krappe arbeidsmarkt, verkeerde studiekeuzes en een toename in mentale problematiek zijn hier als oorzaken voor genoemd[1]. De focus op loopbaan oriëntatie en optimale participatie kan een behulpzame visie zijn om het aantal vroegtijdig schoolverlaters te verminderen.
De juiste begeleiding vanuit de opleiding kan ervoor zorgen dat een student kan omgaan met tegenslagen zowel binnen als buiten de studie, en voorbereid is op de toekomst. Zo kan de veerkracht van studenten gevoed worden, om uitval te verminderen. Wij kunnen helpen de begeleiding van studenten vorm te geven of scherp te stellen op een manier die aansluit bij jullie visie en doelstellingen, en die de kennis, die docenten en begeleiders al hebben, optimaal benut. Wij doen dit door samen met jullie een begeleidingsmethode te ontwikkelen op basis van het Integratief Gedragsmodel en de SKILLS methodiek (meer informatie hieronder) die aansluit bij zowel de theorie als de praktijk. De begeleidingsmethode helpt docenten en begeleiders om de obstakels die studenten ervaren in kaart te brengen, en hier vervolgens gericht op in te spelen met de kennis die ze al in huis hebben aangevuld met nieuwe methodieken en instrumenten. Wij werken vanuit de volgende uitgangspunten: Aandacht voor theorie, vaardigheden én mindset (zoals rolopvatting, zelfvertrouwen, en nieuwsgierigheid), optimaal aansluiten bij het niveau, tempo en leerstijlen van de docenten en studenten, regelmatig evalueren en afstemmen (jullie visie en doestellingen zijn leidend), en het benutten van aanwezige expertise.
Wat bieden wij?
- De ontwikkeling van een begeleidingsmethode die aansluit bij jullie visie en doelstellingen
- De training van team(s) in het gebruik van deze begeleidingsmethode
- Het organiseren van workshops of lessen aan studenten waarin optimale participatie en loopbaanoriëntering aan de hand van IGM en SKILLS centraal staan
- Verdiepende ondersteuning voor transfer naar praktijk aan de hand van begeleidende intervisie, casuïstiekbesprekingen of Coaching on the job.
Al deze activiteiten kunnen naar wens worden ingezet en aangepast. Het is voor ons het allerbelangrijkst dat de methode bij jullie als onderwijsinstelling past.
Wil je graag weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact op met onze onderzoekers en trainers van team Jeugd en Onderwijs via hilde@zinziz.nl.
__________________________________________________________________________________________
Wat is het IGM en de SKILLS methodiek?
We gebruiken twee modellen/methodieken als kapstokken.
- Het integratief gedragsmodel (IGM), een model waarmee:
- De docenten inzicht krijgen in het kunnen, willen en doen van een student en vervolgens gericht dit willen, kunnen en doen kan versterken met optimale duurzame onderwijsparticipatie van de student als doel.
- De student zelf inzicht in zijn eigen kunnen, willen en doen kan krijgen en vervolgens bewust kan handelen met eigen optimale duurzame onderwijsparticipatie als doel.
- SKILLS Methodiek
- Het IGM geeft handvatten in het willen, kunnen en doen, de SKILLS methode[2] geeft concrete handvatten om dat willen, kunnen en doen te versterken. Voor een verdieping in deze methode, verwijzen wij je graag door naar een pagina op onze website die geheel in het thema van SKILSS staat: https://zinziz.nl/onze-ervaring/skills/
Hieronder staan twee visualisaties van het IGM: het model zelf en het model toegepast op specifiek gedrag. Het specifieke gedrag gaat in dit geval over het blijven studeren (optimale onderwijsparticipatie). Willen jullie meer weten over het IGM zelf? Lees dan deze pagina op onze website: https://zinziz.nl/2021/02/12/een-wetenschappelijk-model-voor-in-je-broekzak-en-of-dat-bestaat/
Figuur 1. Het Integratief gedragsmodel – algemeen
Figuur 2. Het Integratief gedragsmodel – ingevuld voor specifiek gedrag
[1] Dijkgraaf, R. (2022). Cijfers voortijdig schoolverlaten schooljaar 2020-2021 [Kamerbrief].
Geraadpleegd via de volgende link.
[2] De SKILLS methode is ontwikkeld door het Michigan Prevention Center van de Universiteit van Michigan. Oorspronkelijk ging het om trainingen van 5 dagdelen voor werkloze jongeren, maar inmiddels is de methode uitgebreid met op maat gemaakte trainingen voor diverse doelgroepen en aangepast aan de Nederlandse situatie.