In 2020 t/m 2021 heeft ZINZIZ een onderzoek in opdracht van Koplopergemeente ’s-Hertogenbosch uitgevoerd naar het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) in Den Bosch en de behoefte hieraan onder inwoners. Nu gaan we een vervolgonderzoek voor hen uitvoeren, waarin we resultaten gaan vergelijken met eerdere uitkomsten én nieuwe onderzoeksvragen gaan beantwoorden.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?
Onafhankelijke cliëntondersteuning is een gratis gemeentelijke voorziening die bestemd is voor iedereen die vragen heeft over levensdomeinen zoals:
- Zelfstandig leven
- Zorg en ondersteuning
- Participatie
- Wonen
- Onderwijs
- Werk en inkomen.
Een cliëntondersteuner is onafhankelijk en denkt mee en handelt in het belang van de inwoner, bijvoorbeeld door informatie te geven of mee te gaan naar afspraken.
De Koplopergemeente ’s-Hertogenbosch werkt al een aantal jaar aan het verbeteren van het aanbod, de vindbaarheid en de kwaliteit van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) bij hulpvragen en contact met de gemeente. Dit doen zij in een samenwerkingsverband met onder andere de gemeente ’s-Hertogenbosch, gehandicaptenplatform ’s-Hertogenbosch, de koepel seniorenraad, Door&Voor, MEE De Meent Groep en de cliëntenraad participatiewet (i.e. de ‘stuurgroep Koplopergemeente OCO ’s-Hertogenbosch).
Wat gaan we onderzoeken?
Uit ons onderzoek in 2020/21 in samenwerking met de Koplopergemeente bleek onder andere dat OCO onder inwoners van den Bosch vaak niet bekend was. Sinds dan heeft den Bosch veel initiatieven uitgezet om de bekendheid van OCO te vergroten. Nu willen wij weten wat het effect hiervan is geweest: zijn bewoners nu bekender met het OCO aanbod? En wat zijn de ervaringen van inwoners met OCO?
Verder gaan we deze keer ook meer inzoomen op de veranderingen ten aanzien van verwijzingen naar OCO door toeleiders (instanties die bewoners naar het OCO aanbod verwijzen zoals huisartsen, sociaal werkers, werkers van buurthuizen e.d.). Onder deze groep, de verwijzers, is kennis van OCO heel belangrijk. Als zij weten wanneer ze mensen naar welke soort OCO kunnen verwijzen dan zal dit bijdragen aan de bekendheid en het gebruik van OCO. We willen graag inventariseren wie mensen naar OCO verwijzen en wat de bekendheid is onder verwijzers van het OCO aanbod in den Bosch.
Onze aanpak
We maken gebruik van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek door middel van enquêtes en interviews. We voeren dit onderzoek in twee fasen uit:
- Enquêtes onder inwoners van den Bosch. In de eerste enquête maken we gebruik van het inwonerspanel van den Bosch om de bekendheid van OCO in kaart te brengen. De tweede enquête sturen wij breed uit en onderzoeken de ervaringen van inwoners met OCO, waaronder of ze er gebruik van hebben gemaakt, de kwaliteit van de ondersteuning en mogelijke verbeterpunten.
- Verdiepende interviews onder inwoners van ’s-Hertogenbosch en een korte vragenlijst onder verwijzers van OCO. Aan deelnemers van de enquêtes vragen we of we hen mogen benaderen voor enkele verhelderende vragen. Op die manier verzamelen we kwalitatieve inzichten over de bekendheid en ervaringen met OCO waarin we verdiepende vragen kunnen stellen. Bijvoorbeeld over hoe zij op zoek zijn gegaan naar het OCO aanbod en wat OCO hen heeft opgeleverd. Bij verwijzers nemen we een korte vragenlijst (zowel digitaal als telefonisch) af over bijvoorbeeld hun bekendheid met het OCO aanbod en hoe vaak ze mensen verwijzen.
Meer weten?
Vind je dit een interessant onderwerp en wil je meer hierover weten? Of ben je zelf iemand die ervaringen heeft met OCO in den Bosch en deze wil delen? Mail dan naar miriam@zinziz.nl