Door: Lissa Hollmann
Ik vroeg laatst, half grappend, aan een collega: “Wat is jouw lievelingselement uit het Integratief gedragsmodel?” “Wat een typische Lissa-vraag weer”, zei die collega (terecht?), maar nadat we klaar waren met lachen, ontstond eigenlijk best een serieus gesprek. We kwamen namelijk allebei op een ander element uit. Al snel hadden we het erover waar onze voorkeur dan vandaan zou kunnen komen. Én of dat invloed heeft op de manier waarop je je trainingen insteekt, gedrag analyseert en helpende gedragsverandering probeert te ontlokken. We denken van wel, dus zeer relevante vragen en leuke zaken om bewust van te zijn als je het mij vraagt. Want alleen dan kan je, volgens ons, met zo min mogelijk bias aan de slag gaan.
De titel van het artikel maakt het niet heel spannend wat mijn favoriete element dan zou zijn. Mijn favoriet is zelfregulering. Maar waarom is dat het? Voor mij is dat het omdat ik zelfregulering als het vliegwiel zie binnen het Integratief gedragsmodel. Het is hét element dat ervoor zorgt dat je toch naar doen gaat (en blijft volhouden), ook als je niet wil of kan. En hoewel zelfregulerende vaardigheden best abstract klinken, zijn deze vaardigheden heel makkelijk concreet te maken. Want ga maar eens bij jezelf na:
- Wat zijn de dingen die jij doet als je ergens geen zin in hebt, maar je het wel kan/ertoe in staat bent? Bijvoorbeeld dat moeilijke gesprek met je leidinggevende. Of naar de sportschool waar je een abonnement op hebt, die prima te bereiken is en je geen blessures hebt?
Dat zijn vast dingen zoals: jezelf moed inpraten, een beloning in het vooruitzicht stellen of jezelf nogmaals vertellen waarom het zo belangrijk is. - En wat zijn de dingen die jij doet als je iets niet (direct) kan, maar wél wilt? Bijvoorbeeld naar die verjaardag terwijl je auto ineens niet start. Of de meeting bijwonen die eigenlijk fysiek gepland stond, maar je ineens een ziek kind thuis hebt zitten?
Dat zijn vast dingen zoals: alternatieven zoeken (met het ov gaan), iemand om hulp vragen (om je op te halen) of het geplande anders organiseren (online de afspraak voorstellen in plaats van fysiek).
En zijn dat gedragingen die je ook aan kunt leren? Jazeker! We zien dat alleen vaak over het hoofd. Of we denken dat het onmogelijk is. En dat vind ik zo zonde, omdat juist déze vaardigheden voor grote successen kunnen zorgen.
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het aanleren van zelfregulerende vaardigheden in het sociaal domein. En met veel plezier kondig ik dan ook aan dat op 14 december een workshop bij SBCM te volgen is hierover. Je kunt je hier aanmelden. Het is gratis, maar bij een no show zonder afmelding worden er wel kosten in rekening gebracht.
Niet ik, maar mijn collega Lisa Knelange, gaat deze workshop verzorgen. En of zelfregulering ook haar favoriete element is? Dat mogen jullie haar zelf vragen .
Meer weten over het misschien toch wel niet zó vage begrip zelfregulerende vaardigheden? En hoe je aandacht aan het aanleren hiervan in je dienstverlening kunt toevoegen? Mail gerust naar lissa@zinziz.nl.