In de wereld van vandaag is het voor organisaties essentieel om voortdurend te leren en te groeien. Een lerende organisatie betekent dat mensen binnen de organisatie steeds nieuwe dingen leren en beter worden in wat ze doen. Dit kunnen zij doen door van elkaar te leren, maar laten we niet vergeten dat organisaties niet alleen op een eiland bestaan. Organisaties kunnen juist ook goed van elkaar leren door samen te werken en kennis met elkaar te delen. Als onderdeel van het project “We zijn allemaal mensen” (WZAM) hebben de gemeente Amsterdam en IJmond Werkt! op 4 maart hun kennis uitgewisseld over wat er nodig is om cliënten en professionals optimaal te ondersteunen.
Het was een leuke, leerzame en gezellige dag, waarbij we starten met koffie en een stuk van de lekkere taarten die Femke had gemaakt. Vervolgens hebben we de onderzoeksresultaten tot dusver met elkaar gedeeld en zijn we met elkaar in gesprek gegaan. De professionals spraken met de professionals en de managers met de managers, van de verschillende organisaties. De dag eindigde met een inspiratiesessie van Roland Blonk (Tilburg Universiteit) en Hans Bosselaar (Vrije Universiteit Amsterdam).
WZAM in een vogelvlucht
WZAM is een project waarbij we een aanpak ontwikkelen die gericht is het willen, kunnen en doen van professionals en cliënten. Wanneer cliënten bij een sociale dienst terechtkomen voor een uitkering en begeleiding, zitten zij vaak in een lastige situatie. Het is dan ook belangrijk dat zij de juiste ondersteuning krijgen, zodat zij hun mogelijkheden kunnen gebruiken en naar vermogen kunnen meedoen in de maatschappij. Elke cliënt is daarbij anders en heeft andere behoeften, wensen en vaardigheden. Dit vraagt om andere ondersteuning, waarbij klantmanagers maatwerk bieden. Geen makkelijke taak, waar deze professionals ook wel wat ondersteuning in kan gebruiken. We ondersteunen hen in hun begeleiding van cliënten, zodat zij bewuster bekwamer hun vakmanschap uitoefenen en maatwerk kunnen bieden aan hun cliënten. Daarnaast richten we ons op het ondersteunen van managers in hun begeleiding van deze professionals. Dit alles met de rode draad van het integratief gedragsmodel (IGM). Belangrijk is daarbij dat dit model niet een doel op zich, maar juist een handig hulpmiddel is en blijft. Het inzetten van het model draagt bij aan het realiseren van optimale participatie van cliënten.
Het project is een samenwerking van gemeente Amsterdam, IJmond Werkt!, Divosa, Sam, Tilburg University en Bureau Meetellen en gefinancierd vanuit het programma Vakkundig aan het Werk 2 van ZonMw.
We voeren het project in vier fasen uit:
1) Voorbereiding en basis leggen: We maken met alle partijen verder afspraken, bereiden materialen voor en doen verdiepend onderzoek
2) Ontwikkelen methoden: We ontwikkelen samen met cliënten, klantmanagers en managers de twee methoden
3) Implementeren en evalueren: We trainen klantmanagers en managers, zij gaan de methode toepassen en we gaan bij cliënten, klantmanagers en managers evalueren (over het proces en over het effect van het werken met de methode)
4) Analyse en doorontwikkeling: We analyseren alle ervaringen en gegevens van de evaluatie en passen de methode op basis daarvan aan. Ook schrijven we een rapport over onze ervaringen en bevindingen.
Wat is er tot nu toe allemaal gedaan?
Momenteel zitten we in de vierde fase van het project, waarbij we de methode implementeren bij de gemeente Amsterdam en bij IJmond Werkt! We vragen alle betrokkenen hoe de methode bevalt en welke impact ze tot nu toe merken. Aan de hand van deze inzichten ontwikkelen we de methode door, zodat die ook bij andere gemeenten ingezet kan worden.
Professionals en managers hebben tot nu toe trainingen en inspiratiesessies gehad, praktijk- en reflectieoefeningen, dialoogsessies, aansluiting gericht op/co-creatie van verschillende methode (bijv. intake), bila’s en intervisies.
Gemeente Amsterdam en IJmond Werkt! wisselen hun kennis met elkaar uit
Tijdens de kennisuitwisseling op 4 maart tussen de gemeente Amsterdam en IJmond Werkt! wisselden, zowel de professionals als de managers van beide organisaties, kennis uit aan de hand van een parallelsessie. In deze sessies konden de professionals van de verschillende organisaties met elkaar in gesprek, en daarnaast ook de managers. Er werd bijvoorbeeld gesproken over vakmanschap: waar zou in een ideale situatie de focus op moeten liggen?
Hoe gaan we verder met het project?
De methoden van WZAM richten zich dus vooral op de professionals en hun managers, maar het gaat er uiteindelijk om dat cliënten hier veel voordeel van gaan hebben. De bedoeling is dat zij zo persoonlijker en doeltreffender worden begeleid, de gesprekken leuker, makkelijker en effectiever zijn en dat ze meer kansen krijgen om hun potentieel zoveel mogelijk te benutten. Maar ook voor de professionals verwachten we veel voordelen: dat zij meer plezier in hun werk hebben, effectiever zijn in hun begeleiding en meer tevreden zijn over de ondersteuning vanuit het management.
We kijken ernaar uit om verder te werken aan dit project en jullie op de hoogte te houden van de bevindingen tijdens de evaluaties. Je kunt informatie vinden op onze website en sociale-mediakanalen over het project “We zijn allemaal mensen” en andere initiatieven van ZINZIZ.
Mocht je vragen hebben of meer informatie willen ontvangen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We zijn altijd bereid om onze inzichten en ervaringen te delen. Je kunt contact opnemen met Lisa Knelange, (lisa@zinziz.nl, of 06-39833561).