Binnen het sociaal domein wordt het integratief gedragsmodel steeds meer gezien als hèt model voor professionals in het sociaal domein. Niet als doel op zich, maar als middel om:
- Een volledig en onderbouwd beeld te krijgen van de situatie, mogelijkheden en motivatie van cliënten
- Beargumenteerd en gericht interventies, gesprekstechnieken en begeleiding in te zetten
- De impact van deze interventies te monitoren.
In het project We zijn allemaal mensen is dit model ook geïntroduceerd als leidraad voor leidinggevenden. Vooral vanwege een terugkerend signaal vanuit de uitvoerend professionals:
Het IGM geeft mij al klantmanager veel handvatten en ik merk ook dat het echt werkt. Maar waarom doet mijn leidinggevende dan bij mij iets heel anders?
Vanuit dart signaal zijn we samen met 2 teams jongerenadviseurs van WPI Amsterdam en de werkcoaches van IJmond Werkt! een proces aangegaan, waarbij we niet alleen die jongerenadviseurs en werkcoaches handvatten bieden vanuit het IGM, maar juist ook hun leidinggevenden. En met succes! Leidinggevenden geven aan een nieuwe, prikkelende kijk op hun rol hebben gevonden, met praktische handvatten voor hun dagelijkse werk. We zitten nog volop in dat proces, maar we halen al wel veel mooie inzichten op. zo gaf een manager bijvoorbeeld aan:
Het IGM geeft me een hele andere manier om naar mijn medewerkers te kijken. Het geeft echt inzicht en het geeft handvatten om iets te doen met dat inzicht
We hebben deze en andere inzichten uit het project meegenomen en vertaald naar een leergang voor leidinggevenden binnen het sociaal domein.
Hoe helpt het IGM?
Het IGM biedt leidinggevenden handvatten om gericht het professioneel handelen van de medewerkers die zij aansturen, te faciliteren en te versterken. Dat begint, net als bij cliënten, met heldere doelen waar je samen naar toe werkt. Om dan vervolgens zicht te krijgen op hoe het zit met het willen en kunnen van die medewerker bij het toewerken naar deze doelen, bijvoorbeeld door maartwerk te bieden aan cliënten, of door gericht hun eigen vakmanschap te voeden. Om dan vervolgens te gericht dit willen en kunnen niet alleen te versterken, maar ook te faciliteren. Zo bouw je voort op het willen en kunnen dat er al is, en help je met het verder ontwikkelen van wat er mogelijk is.
Leergang voor leidinggevenden
Het sociaal domein is continu in beweging. Met bezuinigingen en een focus op ontwikkeling, meer aandacht voor menselijke maat en de Participatiewet in Balans. Het vak van de professionals in het sociaal domein wordt ook steeds meer als een echt vak gezien, met meer autonomie, discretionaire ruimte en een steeds grotere en complexere groep cliënten. Dit vraagt ook veel van jou als leidinggevende: want hoe voedt je het werken vanuit de menselijke maat? En hoe stuur je tegelijkertijd op resultaat? Hoe help je professionals de belangen en ‘werelden’ van de cliënt, arbeidsmarkt en wet- en regelgeving met elkaar te verbinden?
Deze leergang biedt je hier evidence based handvatten voor. Met het IGM als kapstok, maar ook met andere modellen en concrete handvatten. Met als voordeel:
- Een gemeenschappelijke taal tussen leidinggevenden en professionals
- Congruentie in het denken en doen binnen de hele organisatie
- Meer onderling begrip, meer werkplezier, meer resultaat
- Minder onderstroom, meer focus, meer samenwerking.
Nieuwsgierig?
Daarnaast is het natuurlijk fijn als we niet alleen het model begrijpen, maar ook als we volgens deze uitgangspunten gaan werken en de organisatie in kunnen richten. ZINZIZ is de specialist om de theorie te vertalen naar uw praktijk en te zorgen dat het IGM effectief wordt geïmplementeerd in uw organisatie. Niet alleen met en voor de professionals en cliënten, maar (juist) ook voor hun leidinggevenden en het management. Ben je hierin geïnteresseerd of wil je daar meer over weten, neem dan gerust contact op met Martijn van Endt, via martijn@zinziz.nl of 06 – 202 59 720.