Iedereen die wel een steuntje in de rug kan gebruiken, die specifieke zorg of ondersteuning zoekt, of door de ‘bomen het bos niet meer ziet’, heeft recht op onafhankelijke clientondersteuning (OCO). Gelukkig maar! Want iedereen wil en verdient het om mee te doen in onze samenleving, maar het is niet altijd even makkelijk.
Een onafhankelijke cliëntondersteuner denkt daarom mee waar nodig. De hulp is gratis en toegankelijk en kan over allerlei vragen gaan: bijvoorbeeld geldzorgen, openbaar vervoer, school/werk, medische zorg, opvoeden, sport, wat dan ook. De ondersteuning is onafhankelijk, wat betekent dat de cliëntondersteuner niet verbonden is aan zorgaanbieders of gemeenten en zich dus uitsluitend richt op het belang van de inwoner. Uitgangspunt is dat de inwoner zelf zoveel mogelijk regie behoudt, terwijl de clientondersteuner helpt bij het maken van weloverwogen keuzes of op verzoek meegaat naar gesprekken met zorginstellingen of overheidsinstanties.
Deze regeling, die sinds 2015 van kracht is, is een mooi middel voor gemeenten om hun inwoners brede en laagdrempelige ondersteuning aan te bieden. Iedere gemeente heeft daarin de vrijheid gekregen om dit op hun eigen manier in te vullen. Inmiddels roept dit verschillende vragen op die wij regelmatig horen vanuit gemeenten: “Hebben we het wel goed aangepakt? Is de onafhankelijke clientondersteuning effectief en waarom wel/niet? Hoe verloopt de samenwerking tussen clientondersteuners en andere, formele zorgprofessionals? Weten inwoners de clientondersteuning wel voldoende te vinden?”
Als sociaal-maatschappelijk betrokken en ervaren onderzoeks- en adviesbureau helpen we u graag met deze zoektocht!
Onze aanpak
Het doel van onze onderzoeken is om kennis en ervaringen te vergaren en daarmee bij te dragen aan de (door)ontwikkeling van toegankelijke clientondersteuning voor iedereen. Dit doen wij door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek te combineren en de vertaalslag te maken van wetenschap naar praktijk. Met een doorlooptijd van 8 maanden zetten wij diverse onderzoeksmethoden in, bijvoorbeeld:
- Literatuuronderzoek
- (Groeps)Interviews met inwoners, professionals, verwijzers, e.d.
- Korte, toegankelijke papieren en digitale vragenlijsten
- Proces- en impactevaluatie, effectevaluatie, lerende evaluatie
- Actieonderzoek onder uitvoerders
- Whole system in the room-sessies met alle betrokken partijen
- Co-creatiesessies met cliëntpartijen.
Referentieprojecten
ZINZIZ heeft al verschillende (koploper)gemeentes geholpen met het analyseren van bovenstaande vragen, bijvoorbeeld:
- Onderzoek naar de bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente Den Bosch, met adviezen die in de gemeente geïmplementeerd zijn, gevolgd door evaluatieonderzoek naar aanleiding van de eerder geïmplementeerde veranderingen en initiatieven door de gemeente.
- Onderzoek naar de bekendheid en ervaringen van inwoners, verwijzers en aanbieders van onafhankelijke inwonersondersteuning in de gemeente Putten. Na grondige analyse heeft ZINZIZ praktische adviezen uitgebracht waar de gemeente direct mee aan de slag gaat.
Meer weten?
Bent u benieuwd wat ZINZIZ voor u kan betekenen op het gebied van onafhankelijke cliëntondersteuning? Als gemeente kunt u vrijblijvend contact opnemen om te kijken of er in uw gemeente een onderzoeks- en/of adviestraject opgestart kan worden. Een mooie kans om een goed gesprek op gang te brengen, te leren van andere gemeenten en tot nieuwe inzichten en doorontwikkeling te komen! Neem hiervoor contact op met Anner Bindels, via anner@zinziz.nl of 06 – 4063 13 94.