Heerlijk, zo’n zomervakantie! Lekker even afstand nemen van je werk en genieten van zon, zee, strand, bos, musea, enzovoort, enzovoort. En meestal betekent een zomervakantie ook ‘komkommertijd’. Dit jaar is dat wat anders: de afgelopen weken zijn er een paar interessante publicaties verschenen. Omdat het zonde is als je die hebt gemist, zet ik ze voor je op een rij.
Artikel in Sociale Vraagstukken van Lilian Linders: Sociaal werk moet zijn focus richten op empowerment en sociale reflectie.
Zelfredzaam zijn en participeren: we willen het wel, maar kunnen het niet altijd. Soms hebben we hulp nodig. Sociaal werk kan helpen, als het zich meer dan nu richt op empowerment en sociale reflectie.
De titel greep me meteen, natuurlijk ook omdat we zelf veel trainingen verzorgen op het gebied van empowerment. Het artikel is zeker de moeite waard, ook al (of misschien wel juist omdat ik niet weet of ik het helemaal met haar eens ben: “De nog vaak gehoorde opvatting dat de sociaal werker vooral zijn eigen gereedschap is, doet geen recht aan wat sociaal werk is en zou moeten zijn.”
Artikel in het NRC: Geld zat, maar bijscholen ho maar.
Het kabinet trekt 200 miljoen euro extra uit voor de professionele ‘ontwikkeling van iedereen’. Terwijl de bestaande potjes al niet worden opgemaakt.
Het artikel is positiever dan de titel doet vermoeden. Zo wordt er bijvoorbeeld een pleidooi gehouden voor het inzetten van interne leerambassadeurs om werknemers te begeleiden in professionalisering. En dat is precies wat we doen bij het integrale professionaliseringsprogramma bij de Werkzaak Rivierenland, waar we de SKILLS uitgangspunten in de geheel; organisatie verder inbedden.
Eentje van mezelf en ook al eerder verschenen, maar nu opnieuw in de nieuwsbrief van DIVOSA: mijn column over hoe je de impact van trainingen kan vergroten.
“Het borgen van de impact van trainingen is niet gemakkelijk. Veel factoren, positief en negatief, zijn van invloed. Voor een optimaal resultaat op de lange termijn is het daarom belangrijk dat de trainer, de organisatie en de professionals nauw samenwerken. Dán dragen trainingen optimaal bij aan een lerende organisatie en het vakmanschap van professionals.”
Artikel in Binnenlands Bestuur van Robert van den Eckhout: Hoe kweek je een leercultuur binnen organisaties?
Een artikel dat ingaat op manieren om te borgen dat organisatie hun professionaliseringstrajecten slimmer ingericht worden: ‘Maar het gaat vaak mis door interne bureaucratie en allerlei systemen die de ruimte blokkeren die de medewerker nodig heeft. En áls medewerkers hebben geleerd, op de werkplek of waar dan ook, maken veel organisaties vaak de fout om achteraf niet systematisch op te halen en te analyseren wat men nou geleerd heeft. Defensie en ook de politie geven op dat punt het goede voorbeeld, daar heb je na iedere actie of vergadering een debriefing, met als kernvraag: wat kunnen we hiervan leren? Dat is helemaal ingeslepen in die cultuur. Dat zouden meer organisaties moeten doen.’