We voeren allemaal gesprekken. Gesprekken om bij te kletsen, om contact te maken, om weerstand weg te nemen, informatie over te dragen, zelfvertrouwen te voeden, of om informatie te verzamelen. Binnen het sociaal domein zijn professionals dagelijks bezig om cliënten te ondersteunen in optimale (arbeids)participatie en met het versterken van welzijn op diverse leefgebieden (zoals bijvoorbeeld financiële onafhankelijkheid en sociale verbinding). Een mooi vakgebied waar je soms met kleine dingen veel kunt betekenen. Niet voor niks wordt er bij herhaling genoemd dat maatwerk, waardeneutraal werken en oprechte aandacht factoren zijn in de gesprekken met cliënten. In theorie makkelijk, maar in de praktijk toch lastiger: steeds vaker hebben professionals te maken met mensen met multiproblematiek, een psychische kwetsbaarheid, of een migratieachtergrond. Een goed gesprek is dan een belangrijk middel om cliënten te ondersteunen.
Waarom dit boek?
Maar een goed gesprek voeren is niet altijd even gemakkelijk. En al helemaal niet als je het gesprek als middel wilt inzetten om specifieke doelen te bereiken. Of wanneer de cliënt veel weerstand ervaart, moeite heeft met de Nederlandse taal, of andere doelen dan jij voor ogen heeft. Om jou als professional te ondersteunen bij het voeren van deze gesprekken heb ik dit boek geschreven. Met veel concrete handvatten voor hoe je technieken in je dagelijkse praktijk kunt toepassen.
Voor wie is dit boek?
Dit boek is dan ook geschreven voor alle professionals binnen het sociaal domein die met meer plezier, meer (zelf)vertrouwen en meer impact gesprekken willen voeren. En voor professionals die de lol (weer) terug willen vinden in deze gesprekken, handvatten zoeken om weerstanden te doorbreken en makkelijke doelen willen realiseren. Niet alleen op de korte termijn, maar (juist) ook op de langere termijn.
Nu hoor ik bij trainingen rondom gesprekstechnieken nog wel eens de vraag: “Ik ben dagelijks bezig met gesprekken, is het dan niet raar dat ik een training gesprekstechnieken wil (of moet) volgen? Is dat niet een teken dat ik mijn vak onvoldoende beheers?” Zelf kijk ik daar wat anders naar: gesprekken en gesprekstechnieken zijn cruciale gereedschappen voor professionals binnen het sociaal domein. En ja, natuurlijk heb je daar al een opleiding of trainingen voor gevolgd. Toch is het opfrissen daarvan en jezelf (opnieuw) laten inspireren juist een teken van professionaliteit en niet een devaluatie daarvan. De ervaring leert namelijk dat gesprekstechnieken bij uitstek een onderwerp is waar regelmatig opfrissen, jezelf weer even op scherp zetten en oude en nieuwe inzichten verkrijgen van groot belang is. Zie dit opfrissen als iets om jezelf voeding in te geven, niet als iets om te bewijzen dat je het al heel goed kunt. Daarmee doe je jezelf, maar ook de complexiteit van je werk en de gesprekken die je voert, wat mij betreft te kort.
Dit boek is dan ook bedoeld om bekende materie weer op te frissen (met hopelijk heel veel “O, ja dat was ook zo…!” –momenten) en om je een evidence based kapstok te bieden voor het gesprek als middel voor gedragsverandering, het voeden van motivatie en het verminderen van weerstand. Ik probeer zoveel mogelijk linken te leggen naar de dagelijkse praktijk binnen het sociaal domein.
Je kunt het boek hier bestellen.