ZINZIZ is in opdracht van Koplopergemeente ’s-Hertogenbosch gestart met een onderzoek naar het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) in Den Bosch en de behoefte hieraan onder inwoners. In het bijzonder inwoners met een beperking. De aandacht voor onafhankelijke cliëntenondersteuning is de laatste jaren flink toegenomen, zowel vanuit het Rijk als vanuit de uitvoerende organisaties.
Onafhankelijke cliëntondersteuning is een gratis gemeentelijke voorziening die bestemd is voor iedereen die vragen heeft over levensdomeinen als:
- zelfstandig leven
- zorg en ondersteuning
- participatie
- wonen
- onderwijs
- werk en inkomen.
Een cliëntondersteuner is onafhankelijk en denkt mee in het belang van de inwoner. Wat hier onder valt is divers. Het kan zijn in de vorm van informatie geven, maar ook door mee te gaan naar afspraken bij gemeente, of begeleiden in het concreet krijgen van de hulpvraag.
Koploper gemeenten
De afgelopen jaren hebben steeds meer gemeenten zich aangemeld om een zogenoemde koploper gemeente te worden. Binnen het koploperproject gaan gemeenten aan de slag met het verbeteren van het aanbod, de vindbaarheid en de kwaliteit van cliëntondersteuning. Het Koploperproject Cliëntondersteuning is een initiatief van de VNG, Ieder(in) en de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Het ministerie van VWS financiert het koploperproject.
Zo werkt de Koplopergemeente ’s-Hertogenbosch aan het verbeteren van het aanbod, de vindbaarheid en de kwaliteit van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) bij hulpvragen en contact met de gemeente.
Dit doen zij in een samenwerkingsverband met onder andere de gemeente ’s-Hertogenbosch, gehandicaptenplatform ’s-Hertogenbosch, de koepel seniorenraad, Door&Voor, MEE De Meent Groep en de cliëntenraad participatiewet. Bijzonder aan Koplopergemeente ’s-Hertogenbosch is dat hun speerpunt de onafhankelijke cliëntondersteuning in de context van de Participatiewet is.
Wat houdt ons onderzoek in?
ZINZIZ onderzoekt voor deze koplopergemeente de match tussen aanbod en behoefte om dit inzichtelijk te maken. Hiermee hopen we bij te dragen aan het versterken van het aanbod, de vindbaarheid en de kwaliteit van de onafhankelijke cliëntenondersteuning. Een mooi onderzoek naar een interessant en relevant onderwerp!
De komende maanden zijn wij dus bezig met het in kaart brengen van het aanbod en het onderzoeken van de behoeftes. Cliëntparticipatie is hier een belangrijk onderdeel van, daarom spreken we ook veel cliënten zelf.
- Aan wat voor soort ondersteuning hebben de cliënten behoefte?
- Op welke momenten en op welke manier?
- Is dit verschillend voor de verschillende doelgroepen?
- Wat weten ze van het aanbod van de gemeente?
Interessante vragen waar wij ons de komende tijd over zullen buigen! Heb je nog tips over wat of wie we hierbij vooral niet over het hoofd moeten zien? Laat het ons vooral weten!
Mocht je het een interessant onderwerp vinden en er meer over willen weten? Mail dan naar anner@zinziz.nl