Aanleiding / context
Werk voor Heerlen biedt leerwerktrajecten voor bijstandsgerechtigden en p-wetcliënten om hen zodanig te ondersteunen in hun ontwikkeling dat zij na hun traject bij Werk voor Heerlen klaar zijn voor de reguliere arbeidsmarkt. In 2019 is Werk voor Heerlen in een nieuwe fase terecht gekomen door de fusie met Baanbrekend werk. Dit was voor de organisatie een mooi moment om de methodiek voor het in kaart brengen van de ontwikkeling van cliënten ook een impuls te geven. Om tot een methodiek te komen die:
- Helemaal passend is binnen de (nieuwe) context voor Werk voor Heerlen
- Het functioneren en de ontwikkeling betrouwbaar in kaart kan brengen, zonder dat het veel tijd kost voor de voormannen en ontwikkelcoaches
Om daarmee:
- Hun cliënten optimaal te kunnen begeleiden in alle fases van instroom, doorstroom en uitstroom zodat zij niet alleen op korte termijn, maar ook duurzaam kunnen uitstromen uit de uitkering
- Een krachtige impuls te geven aan het vakmanschap van de werkleiders, meewerkend voormannen en de ontwikkelcoaches, en een lerende cultuur binnen de gehele organisatie (verder) te realiseren.
Werk voor Heerlen heeft ons gevraagd hierbij te ondersteunen.
Onze aanpak
De kern van onze aanpak was om een ontwikkelassessment te ontwikkelen dat past bij de dagelijkse praktijk en de missie en strategie van Werk voor Heerlen. Onze aanpak bestond uit een aantal elementen:
- Het oorspronkelijke ontwikkelinstrument samen met Werk voor Heerlen (zowel het MT als de uitvoerders zelf) in verschillende denktanks doorlichten.
- Op basis van deze uitkomsten een vernieuwd ontwikkelassessment ontwikkelen dat helemaal aansluit op Werk voor Heerlen:
- Aanhaken op de werksoorten binnen Werk voor Heerlen en de ontwikkelcoaches, teamleiders en voormannen
- Enkel de relevante competenties en ontwikkelgebieden in het instrument opnemen
- Afstappen van het maken van een vergelijk met een reguliere medewerker (relatieve beoordeling), omdat deze vergelijking nauwelijks te maken is
- Zo vormgeven dat er zowel in de instroom- als de doorstroom én uitstroomfase slimme dingen met het instrument gedaan kunnen worde
- Ondersteunen bij implementeren van het doorontwikkelde instrument. Door o.a. meerdere interactieve workshops te geven met als doel de (nieuw aangestelde) voormannen en ontwikkelcoaches optimaal te helpen werken met het assessment
- Onderzoeken welke softwaremogelijkheden passend zijn en ervoor zorgen dat deze gerealiseerd kunnen worden.
Meer weten?
Neem dan een kijkje op de website van Werk voor Heerlen, of lees de column van Lissa Hollman over dit project Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met Lissa Hollmann (lissa@zinziz.nl) of Femke Bennenbroek (femke@zinziz.nl).