25 mei was ZINZIZ aanwezig bij de Dag van de Uitvoering van SAM om twee workshops te geven, waarbij één ging over wat er allemaal op je afkomt als je meer integraal wil samenwerken door middel van een jongerenloket. Je moet veel beslissingen maken in zo’n inrichtingsproces, en rekening houden met veel verschillende meningen. Hoe kan je daar nou effectief mee omgaan? De deelnemers gingen gezamenlijk een aantal kernbeslissingen maken en zo een jongerenloket vormgeven, en dit allemaal binnen een uur!
Als oefening had ik een aantal belangrijke dilemma’s voorgelegd:
- Moet het loket een fysieke locatie zijn?
- Moeten er generalisten werkzaam zijn of juist specialisten?
- Wie krijgt de regie?
- En begin je met een kleine kernkring aan professionals of zet je het breed in en betrek je onderwijs, zorg en welzijn er ook bij?
Op deze vier onderwerpen gingen we een beslissing maken. Om tot die beslissing te komen gingen we met elkaar de voordelen en nadelen benoemen per optie. Zo ontstaan er per dilemma vier rijtjes die al veel inzichten geven. Daarna kan je dan tot een beslissing komen met elkaar.
Het heeft een aantal voordelen om op deze manier het beslissingsproces vorm te geven:
- Je blijft makkelijker weg uit de discussie over goed of fout door te erkennen dat elk scenario voor- en nadelen heeft. Als je veel communiceert vanuit goed en fout is het risico aanwezig dat het een discussie met twee kampen wordt
- Door de verschillende stappen maak je een weloverwogen keuze en ga je niet te snel in het beslissingsproces
- Je leert wat andere mensen als voordelen en nadelen zien. Doordat je samen de lijsten aanvult krijg je een brede blik op de situatie. Je voorkomt hierdoor een tunnelvisie.
Maar als de beslissing genomen is dan houdt het proces nog niet op, daarna is het handig om na te denken hoe de voordelen te benutten en de nadelen te minimaliseren. Wat kan je doen om jouw keuze ook zo goed mogelijk neer te zetten? Zo denk je na over hoe deze beslissing tot het meeste impact kan leiden.
Dan weer even naar de titel; herken je een techniek van motiverende gespreksvoering in deze werkvorm? De opzet is gebaseerd op de techniek ‘beslisbalans’ van deze methodiek. Deze is oorspronkelijk gericht op een 1-op-1-gesprek met een cliënt , maar dezelfde principes helpen ook bij een beslissingsproces binnen een organisatie; wegblijven uit goed en fout, bewust stilstaan bij de voor-en nadelen en gezamenlijk tot een beslissing komen.
Welke beslissingen loop jij tegen aan? Zou deze werkvorm je daarbij kunnen helpen?
Wil je eens sparren of meer info? Bel of mail vooral! 06-40216202 of marte@zinziz.nl