Aanleiding / context
UWV en het ministerie van SZW maken deel uit van de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI). Deze coalitie verbindt de domeinen technologie en Werk & inkomen met elkaar, zodat technologie ontwikkeld en benut wordt voor een inclusieve(re) arbeidsmarkt. Er is in eerdere pilots al veel ervaring opgedaan met inclusieve technologie, geïnitieerd door de CTI en de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT).
Opvolger van pilots in 2018
Voortbouwend op deze pilots heeft de CTI een Challenge Tech for Inclusion 2021 georganiseerd. In deze Challenge zijn werkgevers, tech-ontwikkelaars, werknemers en ondersteuners uitgenodigd om nieuwe pilots uit te voeren. In oktober 2021 zijn in totaal 8 winnaars bekend gemaakt:
Vijftig tot zestig werknemers gaan, onder begeleiding van een (job)coach, hun stresslevel en stressfactoren monitoren met behulp van een smartwatch en een online vragenlijst in een app. De app verschaft hen inzicht, zodat ze gericht kunnen acteren. Een deel van hen gaat de wearable uittesten in het kader van hun re-integratie.
Pilotconsortium: Carapax i.s.m. o.a. Werkzaak Rivierenland, Fontys Hogescholen, Heliomare, Bartimeus, Amfors, Eega Groep en Werksaam WestFriesland.
Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt gaan, ondersteund door augmented reality (AR), voor MondzorgPlus koffers inpakken met alle benodigdheden voor tandartsen die mondzorg verlenen aan mensen met een verstandelijke beperking. Het gaat om het inpakken van zeshonderd koffers per dag. Na een testfase in een SW-omgeving gaan werknemers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt deze werkzaamheden bij MondzorgPlus zelf verrichten.
Pilotconsortium: MidZuid i.s.m. MondzorgPlus en TNO.
Mensen met functieverlies in een van beide handen, polsen, armen of schouders gaan samen met een cobot verschillende producten en halffabrikaten in elkaar zetten binnen een SW-setting. Deze pionierpilot start met een testfase met zeven medewerkers. Bij een goed testresultaat wordt er opgeschaald van één naar vijf cobots. En wordt de uitrol richting de detacheringsbedrijven en andere (SW) bedrijven in de Regio Twente opgestart.
Pilotconsortium: DCW i.s.m. Gemeente Enschede en Saxion FabLab en diverse regionale werkgevers.
Een softwaremodel op basis van artificial intelligence (AI) kan fluisterspraak van mensen met stemproblemen zonder vertraging omzetten naar een normaal stemgeluid bij telefoneren of beeldbellen. In deze pionierpilot wordt deze technologie, na een korte testfase, ingezet voor werknemers die stotteren en voor werknemers met stembandverlamming, spasmodische dysfonie en stemaandoeningen als gevolg van kanker. Ze werken in verschillende functies bij de Rijksoverheid en KPN.
Pilotconsortium: Whispp, i.s.m. Stichting Support Stotteren, Dystonie Vereniging, Patiëntenvereniging HOOFD HALS, AKC, de Rijksoverheid en KPN.
Mensen met autisme en angststoornissen vinden het meer dan gemiddeld lastig om het juiste beroep te kiezen. In deze pilot krijgen dertig studenten en dertig cliënten van een SW-bedrijf met een filmpje in een virtual reality (VR) bril een beter beeld van diverse beroepen. Deze pilot bouwt voort op een eerder succesvol afgerond project. Er worden vijftien nieuwe films gemaakt voor de VR-bril.
Pilotconsortium: Werkleerbedrijf Lucrato i.s.m tussen Saxion, Aventus, TINT Apeldoorn, Weener XL, University of Twente en Kennisalliantie Inclusie en Technologie.
Een VR-bril wordt ingezet om werknemers met stress/burnout te helpen bij hun mentale weerbaarheid. Tijdens deze pilot worden tien tot vijftien films ontwikkeld en in verschillende rondes getest bij eindgebruikers. De deelnemende werkgevers (LIOF, MECC, Radar, Xonar) zullen de VR-bril aan hun werknemers aanbieden. Er worden circa tweehonderd daadwerkelijke gebruikers verwacht.
Pilotconsortium: Psylaris i.s.m. o.a. LIOF, MECC, Radar en Xonar.
In een eerdere pilot is voor werknemers met een auditieve disbalans met succes een spraakherkenningssysteem ingezet. Dat systeem maakt het mogelijk om groepsgesprekken te voeren (ook digitaal), mee te doen aan informele gesprekken op de werkvloer en scholing- en trainingssessies te volgen. De mogelijkheden worden in deze pilot uitgebreid en verder onderzocht op 25 werkplekken bij de Nationale Politie, VGZ en de Rijksoverheid.
Pilotconsortium: Speaksee i.s.m. de Rijksoverheid en MidZuid.
In een eerdere pilot is met succes kleinschalig een voorleesbril ingezet. In deze nieuwe pilot wordt de voorleesbril bij twintig zeer diverse werkplekken en functies ook ingezet voor mensen met een leesbeperking zoals laaggeletterden en voor mensen met een motorische disbalans zoals niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Daarnaast wordt een navibelt ingezet als mobiliteitsmiddel voor mensen met een visuele disbalans.
Pilotconsortium: Lexima Reijenker Vison i.s.m. Koninklijke Visio, Bartimeus, Oogvereniging, Stichting Lezen en Schrijven, Werkzaak Rivierenland, IBN, BworkZ, Detailresult Groep en Keter Benelux.
Doel van de evaluatie
Deze overkoepelende rapportage presenteert beknopt resultaten van de acht pilots. Per pilot is een kortere, gedetailleerde rapportage beschikbaar. Deze evaluatie heeft als doel om:
- Zicht te bieden op het implementatieproces en op de impact van de technologie op de kwaliteit van arbeidsparticipatie, met onderscheid tussen pionier pilots en groeipilots
- Te leren van praktijkervaringen met de implementatie van technologie door de maatschappelijke kosten en baten in beeld te brengen en waar mogelijk gezien de populatieomvang, de businesscase voor de inzet van technologische vernieuwing uit te werken.
Onze aanpak
Samen met Ecorys voeren we verschillende onderzoeksactiviteiten uit om tot nieuwe inzichten te komen.
- Op meerdere momenten tijdens de pilots digitale enquêtes bij verschillende betrokkenen (medewerkers, werkgevers, technologie ontwikkelaars, project- en implementatieleiders
- ‘Technology Journey’s’ om zicht te krijgen op het verloop van de implementatie van de technologie en de rol van de diverse betrokkenen
- Effectenarena’s en Effectencaluclatoren om zicht te krijgen op de kosten en baten
- Werkbezoeken en (groeps)interviews met de diverse betrokkenen
- Maandelijkse check-ins met de projectleiders waarbij de onderzoekers met de projectleiders meedenken en advies geven.
Tijdens de integrale analyse van de verzamelde data is niet alleen gekeken naar individuele pilots, maar ook naar overeenkomsten en verschillen tussen (pionier- en groei)pilots. Bovendien is actuele en relevante literatuur geraadpleegd tijdens de analyse. Uiteindelijk levert dit in oktober 2023 een toegankelijke rapportage op waarin onze bevindingen toegelicht worden.
Meer weten?
Neem dan contact op met de projectleider van deze evaluatie: Femke Bennenbroek (femke@zinziz.nl of 06 – 34028906).