Als je als team voor het eerst gaat starten met intervisie (samen reflectief leren), kan dat best spannend zijn. Het vraagt van de casusinbrenger de moed om toe te geven dat hij/zij/hen ergens mee worstelt. Het vraagt van de collega’s het geduld om oordeelloos te luisteren en nieuwsgierig vragen te stellen. Het vraagt van de hele groep om analytisch na te denken over de situatie, zonder direct toe te willen werken naar een praktische oplossing. De casusinbrenger hoort vervolgens allerlei adviezen aan over zijn/haar/hun denkpatronen of gedrag: daar moet je tegen kunnen, en vanuit jezelf iets mee willen doen, anders heeft het geen zin. Oftewel, intervisie is veel meer dan even bijkletsen bij de koffieautomaat of ongeremd stoom afblazen. Het is een gestructureerd en gezamenlijk reflectief leerproces: met openheid, gelijkwaardigheid en veiligheid als onmisbare pijlers.
Maar wat als die pijlers in de eerste startfase nog ontbreken of nog moeten groeien? Dan staat ZINZIZ achter het motto “gun jezelf en elkaar het proces”. Ook als dat betekent dat je niet meteen kunt beginnen met een casusinbreng bij intervisie. Dan kan het handig en waardevol zijn om eerst tijd uit te trekken voor meer laagdrempelige, gezamenlijke oefeningen om onderlinge openheid en begrip te stimuleren. Daarom als tip relevant: de kernkwadrant!
Hoe pak je dat dan aan als team? Bijvoorbeeld door allemaal een eigen leeg format (of meer) van een kernkwadrant in te vullen. Maak bijvoorbeeld eens een top 3 van ‘meest irritant in mijn kernkwadrant’. Gevolgd door de vraag hoe je weer uit je allergie zou kunnen komen en juist meer naar je uitdaging toe kan bewegen? Of door waardering te tonen voor de eigenschap van een ander die jou irriteert, want daar zit negen van de tien keer toch ook een mooie (en zinvolle) kwaliteit onder waar je van kunt leren! Of kijk eens naar je valkuil ‘door té veel van mijn kwaliteit raak ik het kwijt’, om ook vanuit daar weer naar je uitdaging te zoeken. Maar altijd ook mét erkenning voor je eigen talenten.
Naast dat het bespreken van jullie kernkwadranten als team inzicht biedt in alle kwaliteiten, gevoeligheden, leerpunten en problemen in interacties -voor professionele doorontwikkeling- levert het ook gegarandeerd een hoop herkenbare en hele grappige verhalen op. Doen dus!
Mocht je nieuwsgierig zijn naar intervisie voor je team maar nog niet zo goed weten waar te beginnen? ZINZIZ biedt begeleide intervisie aan op maat. Ook verzorgen we trainingen om interne medewerkers op te leiden tot intervisor, voor de duurzaamheid van intervisie op lange termijn binnen je organisatie. Mail ons gerust voor vragen of overleg over onze mogelijkheden via sofie@zinziz.nl of anner@zinziz.nl.