Bij evidence based werken werk je volgens een bepaald proces, waarbij je informatie haalt uit drie bronnen;
- Wetenschappelijke kennis: kennis uit beschikbaar onderzoek
- Professionele expertise: expertise, kennis en ervaring van de professionals
- Ervaringen, wensen en behoeften van cliënten of ervaringsdeskundigen.
Door deze drie bronnen bewust af te wegen met elkaar en een balans te vinden tussen de drie kom je tot sterkere producten, interventies of dienstverlening. Hier vind je meer informatie.
Ik werk al een aantal jaar vanuit de principes van evidence based werken, wat mij ontzettend goed bevalt. Toch heb ik de afgelopen tijd weer nieuwe inzichten hierin gekregen. Tijd om deze eens te delen!
Laten we beginnen met de waarde van de client zelf betrekken.
Een ervaringsdeskundige die ons adviseert voor een project zei een tijd geleden tegen me ‘op het moment dat je ziek wordt krijgen willen en kunnen een andere betekenis’.
Dat vind ik een hele mooie uitspraak. Wij werken bij ZINZIZ veel met het balans tussen het willen en het kunnen, vaak vanuit het integratief gedragsmodel (klik hier voor meer informatie). Dit model biedt inzichten en handvatten vanuit de wetenschap, maar in re-integratie is het willen en kunnen niet (altijd) wetenschappelijk, maar de dagelijkse realiteit van veel mensen.
Hoewel ik nooit twijfelde aan de uitspraak van de ervaringsdeskundige, kreeg deze toch een nieuwe dimensie nadat ik zelf gezondheidsproblemen heb ervaren afgelopen maanden. Als wat jij wilt en wat je lichaam wil/kan op gespannen voet staan, zelfs bij de meest simpele taken, ontstaat er een nieuw beeld bij de onderdelen van het integratief gedragsmodel. Een van mijn inzichten in mijn ziekteproces was de frustratie die komt kijken bij een mismatch tussen het willen en kunnen. Ik wil mijn dochtertje oppakken en knuffelen als ze verdrietig is. Maar wat als je dat niet kan? Er kwam best wat frustratie bij mij los. Wat gelukkig met wat steun van familie en vrienden, plus een gezonde dosis zelfreflectie uiteindelijk richting acceptatie ging.
Maar naast de wetenschap en input van cliënten/ervaringsdeskundigen is er nog een derde bron bij evidence based werken; de professionals vanuit de praktijk. Ook wat dat betreft weer een interessante weken gehad. Een voorbeeld hiervan was afgelopen week toen Hilde en ik een presentatie en workshop gaven bij KLM op Schiphol. Wat eerst leidde tot vakantiekriebels (‘we kunnen ook gewoon de eerste vlucht naar de zon nemen?!’) ging daarna over tot ontzag voor het formaat van Schiphol als organisatie en terrein.
Toen we daarvan bijgekomen waren gingen we met een aantal ‘re-integration officers’ van KLM zitten. Wij hebben voor een project een aantal e-learnings ontwikkeld die bedoeld zijn om werkgevers te ondersteunen hun rol te pakken in een tweede spoor traject. Tijdens deze workshop bespraken we twee e-learnings; die over ‘Rouw bij baanverlies’ en over ‘het Integratief gedragsmodel’. We gingen samen met ze om de tafel en nadat de context en het project was toegelicht gingen de professionals de cursussen doorlopen. Daarna mochten ze alles wat ze was opgevallen, of wat de cursus kon verbeteren benoemen in een brainstorm. Heel erg waardevolle feedback kwam hieruit! Door op zo’n manier te schakelen met mensen die in de praktijk werken krijg je zelf nieuwe inzichten maar scherp je ook je interventies een stuk aan. Door middel van het toevoegen van een aantal concrete vragen en tips vanuit de praktijk kunnen we de impact hopelijk vergroten.
Zo blijft een mens zich ontwikkelen, en evidence based werken een continue proces, niet iets dat even afgevinkt kan worden. Je blijft een balans moeten vinden tussen de drie bronnen, waarde te wegen aan ieder zijn inbreng en soms nog steeds lastige keuzes moeten maken. Een mooi proces om aan te gaan met elkaar!
Ben je nieuwsgierig hoe je evidence based werken (meer) kan implementeren in jouw organisatie? Ik ben beschikbaar om eens met je te sparren, digitaal of onder het genot van een kopje koffie. Je kan me bereiken op marte@zinziz.nl of 06-40216202.