Samen leren in de zomer: over het werven van deelnemers voor onderzoek
Het bereiken van deelnemers is onmisbaar voor een geslaagd onderzoek, maar is tegelijkertijd tijdsintensief en vraagt om veel zorgvuldige afwegingen. Deze week hebben we met alle ZINZIZ onderzoekers een interne werksessie georganiseerd om met elkaar inspiratie uit te wisselen over het werven van deelnemers voor je onderzoeksactiviteiten. De rustige zomerweken zijn namelijk een mooi moment om met en van elkaar te leren! In dit blog delen we een aantal leerinzichten: hoe houd je de werving van deelnemers voor onderzoeksactiviteiten laagdrempelig en toegankelijk voor verschillende doelgroepen?
Voordat we de onze tips delen, schetsen we eerst een beeld van het type onderzoek dat wij doen en wat we daarbij belangrijk vinden. De toegankelijkheid van onderzoeksactiviteiten speelt namelijk een rol bij alle methodologische afwegingen van je onderzoeksplan.
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek bij ZINZIZ
Bij ZINZIZ doen we vooral kwalitatief, maar ook kwantitatief onderzoek: dat kan bijvoorbeeld een evaluerend onderzoek zijn, zoals het evalueren van de inwonerondersteuning van de gemeente Putten of het evalueren van een UWV pilot inspanningsplicht. Ook doen we veel actieonderzoek, zoals het ontwikkelen van een groepsgebaseerde aanpak binnen de re-integratie tweede spoor of actieonderzoek naar medewerkerstevredenheid binnen organisaties.
De doelgroepen binnen onze onderzoeken zijn heel divers, van verschillende uitvoerende professionals tot beleidsmakers, werknemers of werkzoekenden, mantelzorgers, vrijwilligers of cliënten. Vaak combineren we tijdens een onderzoek verschillende methoden om data te verzamelen, denk aan interviews, vragenlijsten of focusgroepen, maar ook aan straatinterviews, praatplaat discussies of denktanks.
We maken meedoen aan onderzoek graag leuk en nuttig
Bij het kiezen van de onderzoeksmethoden staan in eerste instantie methodologische afwegingen centraal. De relatie met de onderzoeksvraag stuurt immers wat we willen weten en wat we daarvoor nodig hebben. Het gekozen onderzoeksdesign heeft vervolgens veel invloed op de keuze van onderzoeksactiviteiten en de invulling hiervan. Daarbij nemen we ook de context van het onderzoek mee, zoals beschikbare tijd en budget en de belangen van stakeholders. Op basis hiervan stelen we een onderzoeksplan op.
Bij het doen van onderzoek hechten wij bij ZINZIZ hechten we veel waarde aan een goede balans tussen halen en brengen voor iedereen die we in het onderzoek betrekken. We vinden dat meedoen leuk én nuttig moet zijn voor de deelnemers. Bijvoorbeeld bouwen we lerende elementen in tijdens interviews of focusgroepen, denk daarbij aan reflectievragen of speelse vragen om van perspectieven te wisselen. Hierdoor draagt de onderzoeksactiviteit niet alleen bij aan het beantwoorden van onze onderzoeksvragen, maar leren de deelnemers ook iets nieuws.
Daarnaast hechten we veel waarde aan zorgvuldige communicatie met onze deelnemers. We zijn transparant over ons onderzoek en onze rol, en gaan zorgvuldig om met de kennis en tijd van de deelnemers. Waar mogelijk sluiten we aan bij de wensen van onze doelgroep door de onderzoeksactiviteiten aan te bieden. Zo kunnen zij regelmatig kiezen tussen interviews die online, op locatie of telefonisch plaatsvinden en houden we bij de planning rekening met de weekagenda’s van organisaties.
Opstellen van een wervingsplan
Voordat deelnemers meedoen aan onze onderzoeksactiviteiten, is het natuurlijk eerst nodig om hen te bereiken. We stellen een wervingsplan op, ontwikkelen wervingsmaterialen zoals flyers of een film en kiezen kanalen via waar we de werving laten verlopen.
Een goede wervingscampagne is essentieel om voldoende mensen te bereiken én te motiveren om mee te doen met je onderzoek. Daarom is het belangrijk om meedoen toegankelijk te maken en om niet (onbewust) bepaalde groepen uit te sluiten. In de volgende paragraaf bespreken we enkele praktische tips voor het toegankelijk maken van deelnemen aan onderzoek en hoe je dat kunt integreren in je wervingsaanpak.
Hoe houdt je meedoen aan onderzoek laagdrempelig en toegankelijk?
- Communiceer duidelijk over het doel van het onderzoek zodat mensen weten waar ze zich voor opgeven én wat meedoen voor hen zelf oplevert.
- Ontwikkel toegankelijke wervingsmaterialen, houdt bijvoorbeeld rekening met het taalniveau en gebruik geen uitsluitende taal.
- Maak aanmelden en vragen stellen zo makkelijk mogelijk.
- Vraag bij het aanmelden of mensen iets nodig hebben om mee te doen. Zo kunnen zij zelf aangeven of ze bepaalde ondersteuning of voorziening nodig hebben.
- Organiseer je onderzoeksactiviteiten op locatie? Houd dan rekening met de bereikbaarheid en toegankelijkheid van je locatie.
- Ook je keuze voor onderzoeksactiviteiten kan het voor bepaalde groepen minder aantrekkelijk maken om mee te doen. Houdt rekening met belastbaarheid en tijdsinvestering en hoeveel beroep je doet op het taalvermogen van je deelnemers.
Interesse om samen te werken?
Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek dat we doen of hoe we kunnen meedenken over de werving van jouw doelgroep? Neem dan gerust contact met ons. Dat kan via anner@zinziz.nl.