Vorige week waren we aanwezig op het inspirerende Divosa Najaarscongres, en wat een waardevolle dag was het! Het programma startte met krachtige sprekers die ons echt dat ‘collectieve ongemak’ lieten voelen. Want we willen allemaal verandering en groei in de gemeenschap, maar hoe realiseren we dat samen? Een thema dat ons dagelijks bezighoudt.
Tijdens de pauzes hebben we mooie gesprekken bij onze stand gevoerd van ZINZIZ. Wat doen we al, wat kan beter, wat kunnen we versterken? Doordat we wetenschappelijke kennis verbinden aan de praktijk dragen wij bij aan de verandering die zo hard nodig is om cliënten de ondersteuning te kunnen bieden die hen helpt en duurzaam verder brengt, en ook voor professionals om hen de ruimte te geven hun vakmanschap toe te passen. Samen vooruit, daar draait het om.
Bij onze stand stonden we onder andere met meer informatie over de vakopleiding voor klantmanagers die wij samen met de gemeente Amsterdam hebben gecreëerd om echt dat vakmanschap te kunnen pakken door er met elkaar kritisch naar te kijken opgedane kennis en ervaring, en dit direct mee te nemen op de werkvloer met collega’s, direct in de praktijk, en daar de ruimte te pakken door te doen, op een bewuste en een bekwame manier, waardoor jij als professional en jouw cliënt elkaar zien en je naast elkaar zit, in plaats van tegenover elkaar.
Via een scherm hebben we ook MIO kunnen laten zien: Maatwerk in Ontwikkeling, een online instrument voor werkbedrijven dat real-time inzicht biedt in de ontwikkelingspunten en de voortgang van medewerkers in beeld brengt. Maar dan wel de ontwikkelingspunten die passen bij de specifieke context, doelgroep en wensen van het ontwikkelbedrijf. Met als doel: zorgen dat werkbedrijven medewerkers en cliënten ook daadwerkelijk kunnen en gaan ontwikkelen, zodat ze zo optimaal mogelijk kunnen gaan participeren op de (reguliere) arbeidsmarkt.
We stonden er ook met informatie over ons innovatief medewerkerstevredenheid: Niet een online vragenlijst, maar actieonderzoek waarbij de praktijk centraal staat. Medewerkers onderzoeken zelf wat tevredenheid in de eigen organisatie betekent en zetten acties uit om positieve voorbeelden te verstevigen en versterken. Leren en verbeteren gaat daarbij hand in hand. Niet alleen levert dat belangrijke inzichten op, het onderzoek draagt ook bij aan de medezeggenschap van medewerkers en aan positieve energie en verbinding binnen de organisatie.
Last but not least, gaf Femke Bennenbroek ook een workshop over het integratief gedragsmodel (IGM) voor managers en leidinggevenden. Het IGM biedt hen handvatten om gericht het professioneel handelen van de medewerkers die zij aansturen, te faciliteren en te versterken. Dat begint, net als bij cliënten, met heldere doelen waar je samen naar toe werkt. Om dan vervolgens zicht te krijgen op hoe het zit met het willen en kunnen van die medewerker bij het toewerken naar deze doelen, bijvoorbeeld door maatwerk te bieden aan cliënten, of door gericht hun eigen vakmanschap te voeden. Om dan vervolgens gericht dit willen en kunnen niet alleen te versterken, maar ook te faciliteren. Zo bouw je voort op het willen en kunnen dat er al is, en help je met het verder ontwikkelen van wat er mogelijk is. Ontzettend leuk om het enthousiasme te zien, en de stijging in de vraag naar poster over het IGM te zien stijgen, significant! (als de onderzoekers die we zijn ).
Heb jij ideeën, vragen of wil je sparren over hoe we samen een volgende stap kunnen zetten? Neem vooral contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek! Je kunt met Lucy van Wijk contact opnemen via mail: lucy@zinziz.nl of bellen naar 06-81 92 88 61.