Project ‘We zijn allemaal mensen’ afgerond!

Femke Bennenbroek
December 18, 2025
3 minuten

4 jaar geleden zijn we met behulp van een ZonMw subsidie vanuit het programma Vakkundig aan het Werk 2 gestart met het project ‘We zijn allemaal mensen’. Samen met de afdeling WOJ van WPI Amsterdam (Jongerenpunt Nieuw-West en Zuidoost), IJmond Werkt!, 2 onderzoeksbureaus (ZINZIZ en BureauMeetellen), Tilburg University, en 2 brancheverenigingen (Divosa en SAM), zijn we gaan verkennen hoe het integratiefgedragsmodel als vliegwiel kan dienen voor bewuster bekwamer handelen in de begeleiding van cliënten door professionals EN in de begeleiding van professionals door hun managers.

 

Aanleiding voor dit project waren signalen van professionals bij verschillende organisaties in het sociaal domein. Er was namelijk veel aandacht voor het faciliteren van het willen en kunnen van cliënten (bijvoorbeeld aan de hand van het integratief gedragsmodel; IGM), maar om dit effectief te kunnen doen, is het ook belangrijk dat professionals worden gefaciliteerd in hun willen en kunnen. De titel van het project is dan ook uit die gedachte voortgekomen: “Professionals zijn inderdaad ook ‘net mensen’, daar gaan dezelfde principes van willen, kunnen en doen natuurlijk ook gewoon op”.

 

We hebben het project inmiddels afgerond met een mooie eindrapportage. In deze rapportage nemen we je mee in de belangrijkste inzichten en lessen die we in dit project hebben opgedaan. Het is geen wetenschappelijke publicatie of verantwoording in detail, we hebben bewust gekozen voor een beknopte weergave van het project en de meest relevante inzichten en effecten die we hebben bereikt.

 

Wat zijn de belangrijkste inzichten?

Het goede nieuws is dat WPI Amsterdam de inzichten en ervaringen uit dit project gebruikt om het IGM als vliegwiel organisatiebreedte implementeren, niet als ‘weer iets nieuws’ of ‘iets erbij’, maar als een logisch onderdeel van hun Amsterdamse Maatwerk Methode (AMM). Met aandacht voor het IGM als vliegwiel voor de professionals, maar ook voor de team managers en de afdelingsmanagers. Zodat het IGM echt een vliegwiel kan zijn voor de hele organisatie. Op dit moment wordt het IGM met en bij de teams met jongerenadviseurs die niet hebben meegedaan aan het project, geïmplementeerd. Komend jaar start een breder proces.

 

En… wat levert deze manier van werken nou op?

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of deze manier van werken ook iets oplevert. Voor de managers, de professionals, maar vooral voor de cliënten. Dit laatste hebben we helaas in het huidige project niet kunnen inventariseren en dat vraagt dus nog wel zorgvuldige opvolging. Voor de organisaties, managers en professionals zien we wel een aantal mooie effecten (die hopelijk doorsijpelen naar de cliënten), zoals:

·       Voor de professionals heeft het houvast en hulpmiddelen opgeleverd

De procesmatige aanpak heeft de professionals niet alleen handvatten gegeven voor bewuster bekwamer handelen, ook voor professioneel handelen en maatwerk bieden. De aanpak heeft er bovendien toe geleid dat aanpassingen zijn gedaan in werkprocessen, handreikingen en hulpmiddelen om de professional en cliënt te ondersteunen in het gericht faciliteren en versterken van het willen en kunnen van de cliënt.

·       Voor de managers heeft het bewustwording en handvatten opgeleverd

Deze aanpak zorgt er vooral voor meer bewustwording bij managers over het belang van een congruente aanpak in het begeleiden van cliënten en van professionals. En in het belang om ook naar het eigen willen en kunnen te kijken. Het IGM heeft concrete handvatten geboden voor bila's enbegeleiding van professionals die faciliteren dat managers en professionalsvanuit een meer gemeenschappelijke taal denken en werken. Ook hier is de kanttekening op zijn plaats dat dit nog verdere aandacht vraagt.

·       Voor de organisatie heeft het een impuls aan een lerende organisatiecultuur geboden

Met elkaar, en aan de hand van het IGM, bezig zijn met vakmanschap, heeft een slinger gegeven aan een meer lerende organisatiecultuur, waarbij het formeel en informeel leren steeds meer met elkaar verbonden wordt, een feedback cultuur groeit en waarbij hetvoeding vragen en geven aan vakmanschap steeds meer als een vanzelfsprekend onderdeel van je werkt wordt gezien.

Maar als ik deze vraag op dit moment zou beantwoorden, dan zou ik ook zeggen: het levert ook een boel werk op. En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord. Want deze voordelen die veel dieper gaan dan een middeltje of instrument (dat op het oog een mooi product is, maar vooral een quick fix blijkt te zijn), die komen niet vanzelf. Dat gaat een model niet voor je oplossen. Maar wel hoe je als organisatie, als team en als individu aan de haal gaat met het vliegwiel dat dat model kan brengen. In het rapport geven we dan ook een aantal concrete tips om zelf met het model aan de slag te gaan.

Hoe nu verder?

Het goede nieuws is dat WPI Amsterdam de inzichten en ervaringen uit dit project gebruikt om het IGM als vliegwiel organisatiebreed te implementeren, niet als ‘weer iets nieuws’ of ‘iets erbij’, maar als een logisch onderdeel van hun  Amsterdamse Maatwerk Methode (AMM). Met aandacht voor het IGM als vliegwiel voor de professionals, maar ook voor de teammanagers en de afdelingsmanagers. Zodat het IGM echt een vliegwiel kan zijn voor de hele organisatie. Op dit moment wordt het IGM met en bij de teams met jongerenadviseurs die niet hebben meegedaan aan het project, geïmplementeerd. Komend jaar start een breder proces.

Wil je meer verdieping, cijfers en uitgebreideachtergronden?

Dan verwijzen we je graag naar de projectpagina. Hier zijn uitgebreidere (tussen)rapportages te vinden, en ook een kort filmpje, waar we een samenvatting geven van de procesmatigeaanpak en de resultaten. Of neem contact op met Femke Bennenbroek (femke@zinziz.nl of 06 – 340 28 906).

Download rapport