Train de trainer ‘Van individueel naar Groepsgewijs’

Aanleiding / context Steeds meer gemeenten kiezen voor groepsgewijs werken, een efficiënte manier om dienstverlening aan veel klanten tegelijk te bieden. Maar: effectief werken met een groep moet je leren. In dat kader verzorgt ZINZIZ namens DIvosa een meerdaagse train de trainer voor uitvoerende professionals in het sociaal domein en (beginnende) trainers, met als thema

Ontwikkelen en verzorgen vakopleiding Klantbegeleider Werk & Participatie

Aanleiding / context Op 1 januari 2022 is Werk, Participatie en Inkomen (WPI), Gemeente Amsterdam gestart met een nieuwe organisatiestructuur, waarbij de kernfuncties bestaan uit de Klantbegeleider Werk en Participatie, Klantbegeleider Inkomen en Inkomensconsulent. WPI wil de professionals in deze kernfuncties ondersteunen in het uitvoeren van hun vak. Een van de bouwstenen van WPI is

Begeleiden regionale wereldcafe’s Whole System in the Room

Aanleiding: vastgelopen casuïstiek In Nederland kampen 75.000 tot 116.000 gezinnen langdurig met een combinatie van sociaaleconomische en psychosociale problemen. Deze gezinnen hebben daar passende ondersteuning bij nodig, maar kunnen volledig klem komen te zitten tussen de regels van verschillende instanties. En niet alleen zij: ook hulpverleners kunnen soms vastlopen en op lokaal niveau geen oplossing vinden.

Onderzoek naar het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning

Aanleiding / context De aandacht voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) is de laatste jaren flink toegenomen, zowel vanuit het Rijk als vanuit de uitvoerende organisaties. Onafhankelijke cliëntondersteuning is een gratis gemeentelijke voorziening die bestemd is voor iedereen die vragen heeft over levensdomeinen zoals: Zelfstandig leven Zorg en ondersteuning Participatie Wonen Onderwijs Werk en inkomen. Een cliëntondersteuner is

Verzorgen trainingen digitale dienstverlening & online gespreksvoering

Aanleiding / context De professionals van de gemeente Amsterdam maken noodgedwongen steeds meer gebruik van beeldbellen in de contacten met de burgers. En dat zal de komende tijd ook worden voortgezet. De gemeente Amsterdam wil haar professionals daar ondersteuning en oefening in bieden. Niet alleen rondom de ‘techniek’ van MS Teams, maar ook in het