Aanleiding
Niet uitkeringsgerechtigden (ook wel ‘nuggers’ genoemd) met een arbeidsbeperking hebben recht op ondersteuning bij het vinden en behouden van werk, maar zijn vaak niet in beeld bij gemeenten en instanties. Naar aanleiding van eerder onderzoek is gesignaleerd dat er weinig bekend is over de doelgroep en hun behoeften. Aandacht voor de doelgroep in beleid en uitvoering lijkt bovendien beperkt.
Een deel van de nuggers met een beperking die graag willen werken, krijgt dus niet de ondersteuning die zij nodig hebben. Dit is een doelgroep die ‘tussen wal en schip’ lijkt te vallen. Met ons onderzoek helpen we graag mee om dit gat wat te dichten!
UWV heeft daarom subsidie verstrekt aan ZINZIZ voor het onderzoek ‘zicht op nuggers met een beperking’. Wie zijn nuggers met beperkingen, hoe komen zij in beeld en wat hebben zij nodig? En waarom krijgen ze nu nog niet wat ze nodig hebben?
Onze aanpak
Een belangrijk onderdeel van onze aanpak is dat we de doelgroep zelf spreken en hun ervaringen en behoeften inzichtelijk maken. Daarom krijgen onderzoeksactiviteiten met de doelgroep veel aandacht, zoals interviews en vragenlijsten. Hierbij letten we goed op de toepasbaarheid en toegankelijkheid voor deelnemers. Hier laten we voldoende ruimte over om tijdens het proces nieuwe of creatieve wervingsmogelijkheden in te zetten.
Aan de hand van verschillende onderzoeksactiviteiten verzamelen wij kennis en ervaringen vanuit het brede sociale domein. Zo zijn er interviews met uitvoerende professionals, evenals beleidsmakers en andere betrokkenen. Daarnaast sluiten wij aan bij congressen en symposia om kennis te delen en op te halen.
We toetsen tussendoor onze voortgang en aanpak bij de Begeleidingscommissie (met deelnemers vanuit koepelorganisaties in het veld) en de Expertgroep (met (ervarings)deskundigen), zodat we met elkaar koers houden en kritisch blijven in het onderzoek.
In dit gehele proces zorgen we ervoor dat we de inzichten en netwerken die we opdoen benutten om het onderzoek zelf en de producten vorm te geven. Zo komen we tot opbrengsten die relevant en toepasbaar zijn om voortgang te behalen met betrekking tot de vraagstukken uit het onderzoek. Naast een eindrapportage en factsheets, zullen we producten maken die praktische handvatten geven aan professionals die met de doelgroep werken, evenals producten die gebruikt kunnen worden door de doelgroep zelf.
Fasen van het project
Fase 1: In de eerste fase richten we ons op de achtergrond van de doelgroep en het onderscheiden van subdoelgroepen vanuit de literatuur en in overleg met de Begeleidingscommissie en de Expertgroep. Dit resulteert in een literatuuronderzoek en beschrijving van relevante subdoelgroepen binnen de nuggers met een beperking. Tevens maken we een start met de werving voor de onderzoeksactiviteiten in fase 2.
Fase 2: Hier gaat het om het verkrijgen van inzichten vanuit professionals in het sociaal domein. We doen individuele interviews met uitvoerende professionals die in contact zijn met de doelgroep. Dit zijn professionals bij gemeenten, maar ook buiten gemeenten, zoals professionals bij re-integratiebureaus, Regionaal Mobiliteitsteams, jobcoaching, leer-werkbedrijven, VSO/PRO, etc. Hiermee leren we meer over waar nuggers met beperkingen wel of niet in beeld zijn, wat professionals zien aan behoeften bij de doelgroep en wat de behoeften van professionals zelf zijn als het gaat om de ondersteuning aan- en het bereiken van de doelgroep. Naast uitvoerende professionals, doen we interviews met beleidsmakers en -adviseurs bij gemeenten. Hiermee brengen we in beeld wat beleidskeuzes zijn geweest van gemeenten en hoe deze zijn onderbouwd. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de ondersteuning vanuit de Participatiewet ligt immers bij gemeenten.
We gebruiken deze fase ook om presentaties en workshops te geven bij symposia en congressen, ten behoeve van werving voor fase 3 en voor het ophalen- en delen van kennis.
Tot slot bereiden we ons voor op fase 3; we starten met de brede werving voor de interviews met (ex-)nuggers en alle materialen die hiervoor nodig zijn, zoals een wervingsvideo en andere creatieve methoden. We maken ook de interview leidraden.
Fase 3: We verzamelen inzichten vanuit de (ex-)nuggers met beperkingen. We gaan op verschillende wijzen in gesprek met de doelgroep zelf, door vragenlijsten, straatinterviews en diepte-interviews te doen. Door verschillende methoden te gebruiken, bereiken we verschillende mensen uit de doelgroep en kunnen we unieke informatie ophalen.
Fase 4: Productontwikkeling. Op basis van de opgehaalde informatie in het onderzoek, gaan we aan de slag met verschillende producten voor beleidsmakers, uitvoerende professionals en de doelgroep Nuggers met beperkingen. Met als doel om de kennis te vertalen naar de praktijk, op een manier dat er meer aandacht en kennis is over de doelgroep, haar behoeften en ondersteuningsmogelijkheden.
Het project loopt tot eind 2024.
Meer weten?
Wil je er meer over horen of een keer van gedachten wisselen hierover? Neem dan vooral contact op met de projectleider Miriam Wickham via miriam@zinziz.nl