Aanleiding / context
Op 1 januari 2022 is Werk, Participatie en Inkomen (WPI), Gemeente Amsterdam gestart met een nieuwe organisatiestructuur, waarbij de kernfuncties bestaan uit de Klantbegeleider Werk en Participatie, Klantbegeleider Inkomen en Inkomensconsulent. WPI wil de professionals in deze kernfuncties ondersteunen in het uitvoeren van hun vak. Een van de bouwstenen van WPI is immers vakmanschap. Omdat de rollen en taken van deze kernfuncties zich continu ontwikkelen, wil WPI deze professionals een basis vakopleiding aanbieden. Om zo te komen tot een gezamenlijke basis en gemeenschappelijke taal. In een aanbesteding heeft WPI Opleidingen deze ambitie uitgezet bij een aantal organisaties en in de zomer van 2023 hebben we gehoord dat ZINZIZ deze vakopleiding mag ontwikkelen en verzorgen.
Onze aanpak
Het project bestaat uit een aantal fasen waarin WPI en ZINZIZ nauw samenwerken.
- We beginnen met het ontwikkelen van de vakopleiding voor startende klantbegeleiders WP. Ook ontwikkelen we een aangepaste versie voor klantbegeleiders die al langer bij WPI werken en behoefte hebben aan actualiseren en opfrissen van hun kennis en expertise
- De doelen leeruitkomsten die WPI heeft geformuleerd zijn daarbij leidend: de focus van de vakopleiding is om een krachtige impuls te geven aan vakmanschap en de Klantbegeleiders Werk & Participatie een gemeenschappelijke basis en gemeenschappelijke taal te bieden. Thema’s die aan bod komen zijn:
- Ik als professional
- De organisatie
- De politieke omgeving
- De Participatiewet
- De Amsterdammer en zijn netwerk
- Re-integratie, arbeidsmarkt en scholing
- Vakmanschap en professioneel handelen.
- De vakopleiding bestaat uit 6 trainingsdagen en daaromheen praktijk- en reflectieoefeningen waarbij de klantbegeleider door een mentor worden begeleid
- Onderdeel van de ontwikkeling is dat we accreditatie aanvragen bij het Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD).
- De doelen leeruitkomsten die WPI heeft geformuleerd zijn daarbij leidend: de focus van de vakopleiding is om een krachtige impuls te geven aan vakmanschap en de Klantbegeleiders Werk & Participatie een gemeenschappelijke basis en gemeenschappelijke taal te bieden. Thema’s die aan bod komen zijn:
- Vervolgens ontwikkelen we een training voor mentoren, die in samenwerking met de trainers de Klantbegeleiders Werk & Participatie begeleiden in het dagelijks werk
- Deze wordt aangevuld met intervisie en casuïstiekbespreking parallel aan de lopende vakopleidingen
- Zo blijven trainers en mentoren ook investeren in hun eigen vakmanschap en in hun samenwerking.
- De organisatie, praktische zaken en individueel leren worden ondersteund door een online omgeving
- Daar vinden de Klantbegeleiders Werk & Participatie alle praktische informatie over de vakopleiding, kunnen ze achtergrond- en verdiepende informatie raadplegen, communiceren met trainers en mentoren en e-learnings doen.
- In januari 2024 gaan we de eerste training voor mentoren verzorgen. Vanaf februari gaan de eerste vakopleidingen starten.
- Deze eerste trainingen evalueren we uitgebreid en halen we eventuele ‘kinderziektes’ er uit
- Vervolgens blijven we evalueren en ook actualiseren.