Aanleiding / context
SAM is de beroepsvereniging voor publieke professionals in het sociaal domein (voorheen de BvK), die gehoor geeft aan de uitvoerende professional en jaarlijks interessant scholingsaanbod aanbiedt dat aansluit op de ontwikkelingen binnen het sociaal domein en de behoeften van professionals. ZINZIZ verzorgt een deel van dit aanbod via de zogenoemde SAMschool en via het SAMcongres. Juist op onderwerpen die ervoor zorgen dat de professionals meer tot hun recht komen en met meer zelfvertrouwen, plezier, effectiviteit en efficiëntie cliënten ondersteunen in optimale participatie.
Onze aanpak
ZINZIZ heeft de volgende workshops bij SAM verzorgd in het voeden van de zelfbewuste professional in het sociaal domein:
- Hoe borg je waardeneutraal handelen in de begeleiding van cliënten?: Om cliënten effectief te begeleiden is het belangrijk om waardeneutraal te observeren en te handelen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze workshop kijken we naar redenen waarom dit zo lastig is (de werking van je hersenen wat betreft oordeelvorming en vooronderstellingen), in welke mate en op welke manier dit zich vertaald naar gedrag en hoe je het voor jezelf makkelijker kan maken om waardeneutraal te werken. Interessant voor alle professionals die cliënten begeleiden en het belangrijk vinden om waardeneutraal te werken om zo effectiever te zijn. In deze workshop werken we met een combinatie van theorie, een brainstorm en een perspectiefwisselspel.
- ‘Mens erger je niet’: hoe kun je het goede blijven zien?: Je hebt als uitvoerende professional altijd wel te maken met cliënten waar jij je wel eens aan ergert. Het maakt dan niet uit of je zeer ervaren bent of juist niet. Het kan erg lastig zijn, zeker omdat je elke cliënt de beste ondersteuning wilt bieden. Je ergeren kost energie en het levert je weinig op. Hoe kun je het beste omgaan met die irritatie? Hoe kun je professioneel blijven reageren? Mogelijk ken je al een aantal technieken om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar je eigen kernkwadrant. In deze workshop krijg je een andere techniek aangereikt: goudklompjes. Deze techniek zorgt ervoor dat je je veel minder ergert en kan zelfs voor een positieve dynamiek zorgen. In de workshop zoeken, vinden én benoemen we goudklompjes, Het is een strategie die je meteen de volgende dag in kunt zetten. Bovendien is deze techniek niet alleen effectief in het contact met cliënten, maar ook in het contact met anderen.
- ‘Omhoog managen’: hoe geef je invulling aan bottom-up?: Professionals zijn elke dag bezig met de begeleiding van cliënten, maar lopen ook tegen dingen aan die ze graag anders zouden willen zien. Soms voor hen als individuen, maar soms ook dingen die door de hele organisatie heen zo werken. Maar hoe kun je nou als uitvoerende professional het gesprek met je manager voeren om dat te beïnvloeden? Hoe kaart je bepaalde dingen aan, zodanig dat er ook echt iets mee gedaan wordt? In deze sessie gaan we aan de slag met de uitgangspunten van ‘omhoog managen’.
- Hoe bereid je jezelf en je cliënt voor op een beeldbelgesprek?: Het beeldbellen vraagt iets anders van jou en de cliënt dan een ‘gewoon’ gesprek op locatie. Dat vraagt ook een andere voorbereiding. In deze workshop nemen we je mee in de uitgangspunten voor een goede voorbereiding. Voor jezelf en voor de cliënt. Ook kijken we naar gesprekken die zich uitermate goed lenen voor een beeldbelgesprek en welke gesprekken minder, om jou als professional genoeg handvatten mee te geven om een fijn gesprek met je cliënt te kunnen voeren.
Meer weten?
Lijkt het je leuk en interessant om een workshop te volgen die ZINZIZ voor SAM verzorgt? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar meer? Neem dan contact op met Aida Buckle (aida@zinziz.nl) of ga naar de SAMschool om te kijken wat passend aanbod voor jou en/of collega’s is.