De afgelopen jaren is er veel aandacht voor vakmanschap, professionalisering en methodisch handelen. En wordt er ook veel over gepraat. Het eerste wat dan vaak ter sprake komt, is: wat versta jij eigenlijk onder methodisch handelen? Daar komen vaak hele leuke, inspirerende en soms pittige discussies uit voort. Want mensen hebben daar vaak hele verschillende beelden bij. Dus…. Wat verstaan we eigenlijk onder methodisch handelen? Het is wat ons betreft in ieder geval een ‘way of life’, niet iets wat je soms ‘aan’, of soms ‘uit’ zet. En dus ook niet afhankelijk is van een methodiek. Het is een basis voor al jouw handelen als professional.
Methodisch handelen is bijvoorbeeld niet hetzelfde als met een methodiek werken. Het werken met een methodiek wordt vaak verward met methodisch handelen, deels omdat procesmatig werken vaak al ingebed is in een methodiek. Je doorloopt immers volgens een vast patroon de stappen van die methodiek. Methodisch handelen gaat echter een stapje verder: binnen het doorlopen van de stappen van de methodiek pas je de principes van doelgericht en procesmatig werken toe. Met als belangrijk aandachtspunt: dat de methodiek een middel is om je doel te bereiken. Niet een doel op zich. Methodisch handelen komt ook niet vanzelf door het implementeren van een methodiek. Het vraagt expliciete en continue aandacht en gerichte aansturing.
Een methodiek is niets meer en niets minder dan een hulpmiddel: jij bent als professional nog steeds je belangrijkste instrument. Daarmee wil ik niet zeggen dat je zomaar klakkeloos kan afwijken van de methode. Die zit immers niet voor niks op een bepaalde manier in elkaar. Je mag er van uitgaan dat er goed over is nagedacht en dat er een logica achter de keuze zit van degene die de methode heeft ontwikkeld. Tegelijkertijd kan het niet de bedoeling zijn dat een methode een belemmering wordt in het realiseren van je doelen. Of dat een methode inhoudt dat je als professional zelf ophoudt met observeren, nadenken en schakelen in de manieren waarop je bij deze groep, op dit moment, het beste die leerdoelen kan realiseren.