In je werk geef je je ogen en oren goed de kost: je luistert niet alleen naar wat de cliënt vertelt of vraagt, maar je kijkt ook naar de manier waarop hij dit doet. Je let op lichaamshouding, non-verbale communicatie en andere signalen die de cliënt bewust en onbewust uitzendt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze observaties niet door aannames en stereotypen worden beïnvloed? Dat je zuiver naar het gedrag van de cliënt kan kijken en je niet laat leiden door vooronderstellingen?
Een lastige opgave, want je hersenen willen nu eenmaal graag de grote hoeveelheid aan informatie over een cliënt ‘in een hokje stoppen’. Terwijl jij je juist graag laat leiden door feiten en niet door aannames.. We hebben een paar uitgangspunten en handige tips op een rij gezet.
Voorbeeld
Hoe moeilijk het is waardeneutraal te observeren & te handelen
Uitgangspunten
Tips voor waardeneutraal werken
Nieuwsgierig hoe je dit in de praktijk brengt?
Kijk dan eens naar deze training.