Na ons eerste artikel in Sociaal Bestek waarin het integratief gedragsmodel wordt ontleed en uitgelegd, hadden we de smaak te pakken en hebben meteen een vervolg geschreven. Waar we in het eerste artikel ingaan op de coaching en diagnose in het werk van de klantmanager, beschrijven we in het tweede artikel hoe je dit model kan gebruiken is als verbindende factor tussen het werk van klantmanagers, accountmanagers en inkomensconsulenten. Want we merken dat er in de praktijk behoefte is aan verbinding, juist omdat er toch nog vaak een gevoel heerst dat professionals van verschillende afdelingen elkaar niet begrijpen en soms zelfs tegenwerken. Het model laat inzien dat je de doelen van de klant enkel kan bereiken wanneer je samen op verschillende elementen inspeelt. Hiervoor is afstemming en overleg nodig, maar ook het besef dat je niet alleen reageert op het gedrag van de klant, maar ook actief acteert.
In Tilburg wordt al gewerkt vanuit dit model. Samen met de gemeente Tilburg hebben wij de TiiP (Tilburg investeert in Perspectief)-methode ontwikkeld. Lees hierover meer in het nieuwe artikel.