Door Lena Wever
Een actieonderzoek naar medewerkerstevredenheid bij Zonnehuisgroep Noord
Veel organisaties zetten jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. In een online vragenlijst wordt dan gevraagd naar ervaringen rondom werkdruk, gevoel van waardering en ontwikkelingsbehoeften. Als het je doel is om snel en veel informatie te verzamelen dan is een vragenlijst een effectieve methode: je kunt grote hoeveelheden gegevens analyseren en statische conclusies trekken over de knelpunten en behoeften van medewerkers. In een gebruikelijk MTO leidt dit meestal tot een rapport met aanbevelingen.
Maar is een dergelijke vragenlijst en adviesrapport ook het juiste middel om betekenis te geven aan persoonlijke ervaringen van medewerkers? Voelen zij zich gehoord en gezien wanneer hun gegevens top-down verzameld worden met een online vragenlijst? En (hoe) dragen aanbevelingen en eventuele vervolgacties bij aan de tevredenheid op de werkvloer?
Zonnehuisgroep Noord wil meer betekenis geven aan hun MTO: zij willen investeren in verbinding en vertrouwen van medewerkers en leren van positieve voorbeelden in de organisatie. Deze verdienen aandacht en kunnen een voorbeeld zijn voor de rest van de organisatie. Zonnehuisgroep Noord wil dit soort ‘vlammetjes’ aanwakkeren en verspreiden en medewerkers hierbij actief betrekken. ZINZIZ is ingeschakeld om een actieonderzoek te doen naar medewerkerstevredenheid.
Actieonderzoek naar medewerkerstevredenheid
In een actieonderzoek is het ‘doen’ deel van het onderzoek: we leren door te doen en doen dit samen met verschillende betrokkenen. In plaats van hen ‘te onderzoeken’ werken medewerkers als mede-onderzoekers. Samen onderzoeken we wat tevredenheid in de organisatie betekent en hoe we dit kunnen versterken. We gaan op zoek naar positieve voorbeelden (‘vlammetjes’) in de organisatie en bedenken met elkaar een actieplan hoe deze verstevigd en versterkt kunnen worden. Voor ZINZIZ betekent dit dat wij naast het begeleiden van het onderzoeksproces veel aandacht besteden aan de rol van de mede-onderzoekers. Bijvoorbeeld door te laten ervaren hoe verschillende perspectieven en ervaringen van toegevoegde waarde & gelijkwaardig zijn. De medewerkers ervaren hoe het is om met een onderzoekende bril naar de eigen werkcontext te kijken. Dat leidt niet alleen tot het verstevigen van de eigen rol in de organisatie maar ook tot belangrijke inzichten voor het onderzoek. Zo bepalen we samen welk thema we centraal stellen, aan welke voorwaarden dit moet voldoen, wanneer we het project geslaagd vinden en hoe we dit aan het einde gaan meten.
Vlammetjes aanwakkeren? Samenwerken!
Bij Zonnehuisgroep Noord werken we samen met een kernteam van mede-onderzoekers. Na een reflectie op de eigen ervaringen en het uitzetten van verschillende onderzoeksactiviteiten in de organisatie, hebben we ervoor gekozen om ons als eerste te richten op het thema samenwerken. Samen als team of als huis goede zorg leveren is voor veel medewerkers namelijk de kern van hun werk. Goed werk kunnen doen draagt bij aan medewerkerstevredenheid, maar ook elkaar goed kennen, vertrouwen en werken in een open en gelijkwaardige sfeer.
Na de periode van vooronderzoek door het kernteam zijn meer medewerkers uit verschillende lagen en plekken van de organisaties geworven. Zij doen mee met een aantal ‘kampvuursessies’, waarbij we op zoek gaan naar goede voorbeelden (‘vlammetjes’) rondom het thema samenwerken, een actieplan opstellen voor het verstevigen en versterken van deze voorbeelden in de organisatie en hier vervolgens op reflecteren en evalueren.
Een kijkje in de keuken… om het kampvuur bij Zonnehuisgroep Noord
Deze week heeft de eerste kampvuursessie plaatsgevonden. Medewerkers uit de kerngroep en de nieuw betrokken medewerkers hebben elkaar geïnterviewd over het thema samenwerken: wat is een mooi voorbeeld van samenwerken, waar kreeg je energie van? Tijdens een eerste gezamenlijke analyse hebben we besproken welke belangrijke onderwerpen in de interviews aan bod zijn gekomen, zoals het geven van feedback en het uitspreken van waardering naar elkaar. De kampvuursessie levert niet alleen informatie op voor de vervolgstappen van het actieonderzoek, waarbij we deze positieve voorbeelden willen versterken en verstevigen. Het meedoen aan de sessie wakkert al vlammen aan bij de medewerkers:
- “Je leert nieuwe mensen kennen uit de organisatie en voelt dat je een collectief doel nastreeft: de bewoners op nummer 1”
- “Met elkaar praten over wat er goed gaat, maakt dat de energie gaat stromen. Ik ga nu ook eens aan de eind van de dienst vragen: hoe was jouw dag? Wat ging er goed?”
- “Het is leuk om betrokken te zijn, dat maakt dat je je gewaardeerd voelt.”
- “Er heerst een goede sfeer, we willen ons er met elkaar voor inzetten dat er echt iets gaat veranderen in de praktijk. Daarvoor staat ons veel te doen!”
Hoe gaan we verder?
In de volgende kampvuursessies stellen we een actieplan op dat we vervolgens uitvoeren en evalueren. In het kernteam van mede-onderzoekers hebben we in het vooronderzoek besproken dat dergelijke acties concreet moeten zijn, herkenbaar voor medewerkers en moeten bijdragen aan stabiliteit in de organisatie. Wat deze acties worden? En hoe we ervoor zorgen dat de acties op een duurzame manier verstevigd worden in de organisaties? Deze antwoorden gaan we samen met de mede-onderzoekers ontdekken en onderzoeken. Een leuk proces om met elkaar aan te gaan!
Ben je nieuwsgierig naar onze aanpak of de mogelijkheden voor actieonderzoek naar medewerkerstevredenheid in jouw organisatie? Neem dan contact op met projectleider Lena Wever (lena@zinziz.nl, 06 34635052)