Door: Lucy van Wijk
Na het steeds verder sparren en aanscherpen van de vakopleiding tijdens de denktanksessies, zijn we deze week vol enthousiasme gestart met de uitvoering van de basis vakopleiding voor klantbegeleider Werk en Participatie van WPI Amsterdam! Samen met WPI, WPI Opleidingen en ZINZIZ is er een uitgebreid programma ontwikkeld dat aansluit op de behoeften van klantbegeleiders en op de uitdagingen die zij in hun dagelijkse werk tegenkomen. We vertellen je hieronder graag meer over de inhoud van de vakopleiding en over onze samenwerking met Gemeente Amsterdam.
Tijdens de vakopleiding willen we de klantbegeleiders dezelfde basis meegeven. Om bewuster bekwamer op een betrokken en methodische manier dienstverlening te bieden vanuit het perspectief van de Amsterdammer. Dit binnen de kaders van de participatiewet en het gemeentelijk beleid. De vakopleiding duurt drie maanden en de klantbegeleider voert praktijk- en reflectieopdrachten uit, leert uit e-learnings en gaat samen met collega’s in zes trainingsdagen actief oefenen en reflecteren. Ze worden hierbij zowel ondersteund door een trainer van ZINZIZ als een mentor die ook werkzaam is binnen Gemeente Amsterdam.
Het hart van deze samenwerking ligt in onze gedeelde visie om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren en de professionele ontwikkeling van klantbegeleiders te ondersteunen. Door onze krachten te bundelen hebben we een programma kunnen creëren dat echt aansluit bij de praktijk. Een belangrijk aspect van het programma is namelijk dat de klantbegeleiders ook begeleiding krijgen op de werkvloer door hun mentor. Dit zorgt voor een naadloze overgang van training naar praktijk, waardoor deelnemers direct kunnen toepassen wat ze hebben geleerd.
De mentoren zijn hierbij niet in het diepe gegooid. Zij hebben een mentortraining gevolgd bestaande uit twee dagdelen waarin ze worden meegenomen in de didactiek van de vakopleiding, hun rol en de samenwerking met de trainer van ZINZIZ. Tijdens de mentortrainingen zijn er ook overleggen en intervisies met de andere mentoren en de trainer. We zijn verheugd om te delen dat deze mentortraining ook is geaccrediteerd door het kwaliteitsregister sociaal domein (KRSD), waardoor de mentoren kunnen profiteren van erkende professionele ontwikkeling bij het begeleiden van een collega klantbegeleider!
De vakopleiding zullen we nu steeds verder verfijnen en aanpassen aan de veranderende behoeften van het werkveld. We streven continu naar verbetering en de input van de mentoren en klantbegeleiders zelf is hierbij essentieel. We kijken ernaar uit om te zien hoe de klantbegeleiders met hun nieuwe kennis en vaardigheden aan de slag gaan. En uiteraard kijken we er zelf ook naar uit om te blijven leren en trainen.
Voor meer informatie over deze samenwerking en onze gezamenlijke inspanningen, kun je contact opnemen met Lucy (lucy@zinziz.nl) of onze website bezoeken. We denken ook graag met jou mee!