Door: Judith Baart
Alle gemeenten moeten vanuit de WMO 2015 elk jaar een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uitzetten, met als doel om te meten of inwoners tevreden zijn met de maatschappelijke ondersteuning die ze ontvangen. Hiervoor is vanuit het ministerie een standaard vragenlijst ontwikkeld die de gemeenten moeten gebruiken. Veel gemeenten geven aan deze CEO uit te voeren omdat ze daarmee voldoen aan de landelijke verplichting[1].
Bij ZINZIZ worden we juist blij van onderzoek. Niet als verplichte riedel omdat het nu eenmaal wettelijk is vastgelegd, maar omdat het een kans is. Omdat goed onderzoek kan informeren, sturen, uitleggen, richting geven en signaleren. Omdat je ervan kan leren en het een manier is om verbinding en betrokkenheid te vergroten. En uiteraard omdat het een manier is om beleid, uitvoering en behoeften van inwoners beter op elkaar aan te laten sluiten.
Sinds een paar jaar mogen gemeenten gelukkig meer richting geven aan de CEO: hoe willen ze deze uitvoeren en welke aanvullende informatie heeft de gemeente nodig om te kunnen leren en sturen? Een mooie ontwikkeling voor elke gemeente die de wens heeft haar werk zo goed mogelijk in te richten voor haar inwoners. Want wellicht is dit het jaar dat je als gemeente meer wilt weten over toegang: kan elke bewoner die dat nodig heeft terecht bij de gemeente? En heb je volgend jaar meer vragen over of je als gemeente wel het juiste aanbod hebt binnen de gemeente: zijn er bijvoorbeeld doelgroepen die nu nergens goed terecht kunnen?
ZINZIZ heeft brede ervaring in kwantitatief en kwalitatief onderzoek, interviews, interactieve groepsmethoden en actieonderzoek, waarbij we altijd in gesprek blijven over wat het doel is van het onderzoek en scherp blijven op wat nuttig en haalbaar is. Wil je als gemeente sparren over hoe je de verplichte vragenlijst om kan zetten tot een leermoment waar jullie en de inwoners enthousiast van worden? Waarbij we natuurlijk tegelijkertijd zorgen dat de rapportage aan VWS volgens het juiste format plaatsvindt.
Neem dan vrijblijvend contact op, bijvoorbeeld met Anner Bindels (Anner@zinziz.nl | 06-40631394)
[1] I&O Research. (2022). Landelijke rapportage clientervaringsonderzoek WMO.