De Basis vakopleiding voor klantbegeleiders Werk en Participatie van gemeente Amsterdam is een uitgebreid programma dat aansluit op de behoeften van klantbegeleiders en op de uitdagingen die zij in hun dagelijkse werk tegenkomen. De vakopleiding is ontwikkeld samen met WPI, WPI Opleidingen en ZINZIZ. In februari zijn we gestart met de eerste twee groepen, en inmiddels zijn we alweer zover dat zij afgelopen week hun diploma in ontvangst hebben genomen!
De diploma-uitreiking voor deze eerste twee groepen, die allemaal de vakopleiding succesvol hebben afgerond, was een bijzonder moment vol inspiratie en waardering. De mentoren stonden klaar met woorden die niet alleen feliciteerden, maar ook inspireerden voor voortdurende groei en ontwikkeling. De deelnemers spraken eveneens hun waardering uit voor hun mentoren, en ook werden onze ZINZIZ-trainers nog even in het zonnetje gezet om hen te bedanken voor hun toewijding en begeleiding tijdens de vakopleiding.
Het enthousiasme was voelbaar in de ruimte, en voor de gemeente Amsterdam en ZINZIZ was dit ook een moment om de eerste successen te vieren. Zo waren er ook aanwezigen die achter de schermen aan de vakopleiding hebben meegewerkt, zoals bij de denktanksessies, aan de online omgeving en andere genodigden van de afdeling Werk en Participatie. Na deze dag kijken we enorm uit naar de volgende groepen die gaan volgen! Met een ambitieus plan van maar liefst 15 groepen in het vooruitzicht, liggen er nog mooie uitdaging in het verschiet.
Meer weten over de vakopleiding?
De vakopleiding voor klantbegeleiders Werk en Participatie van WPI Amsterdam biedt een praktijkgerichte training om klantbegeleiders dezelfde basis mee te geven, zodat zij bewuster bekwamer op een betrokken en methodische manier dienstverlening kunnen bieden vanuit het perspectief van de Amsterdammer. Dit binnen de kaders van de participatiewet en het gemeentelijk beleid. Gedurende een periode van drie maanden worden klantbegeleiders voorzien van essentiële kennis, vaardigheden en inzichten. Hierbij komen verschillende elementen aan bod, waaronder praktijk- en reflectieopdrachten, e-learnings, en zes interactieve trainingsdagen waar deelnemers actief oefenen en reflecteren met hun collega’s. Deze diverse aanpak stelt deelnemers in staat om niet alleen theoretische kennis op te doen, maar ook om deze direct in de praktijk toe te passen samen met een mentor vanuit de gemeente Amsterdam.
Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en verfijnd om aan te blijven sluiten bij de veranderende behoeften van het werkveld. Input van mentoren en klantbegeleiders wordt actief gezocht en geïntegreerd in de verdere ontwikkeling van de vakopleiding.
Voor meer informatie over deze samenwerking en onze gezamenlijke inspanningen, kun je contact opnemen met Lucy (lucy@zinziz.nl) of onze website bezoeken.