Aanleiding / context
De gemeente Tilburg heeft de afgelopen jaren een aantal pilots uitgevoerd, zoals DOEMEE en het Vertrouwensexperiment uitgevoerd en is zeer tevreden over de resultaten. In dit experiment hebben professionals klanten begeleid en benaderd vanuit de mechanismen van SKILLS. Deze uitgangspunten zijn inmiddels opgenomen in de notitie Tilburg investeert in perspectief (TIIP). ZINZIZ heeft samen met de gemeente en Tilburg University een praktische methode ontwikkeld.
Onze aanpak
Deze TiiP-methode komt niet uit de lucht vallen, die is gebaseerd op een aantal elementen zeer effectief bij het realiseren van duurzame optimale participatie:
- Inzichten uit het beproefde integratief gedragsmodel geven ons houvast in hoe het gedrag van klanten gericht op optimale participatie wordt bepaald
- De mechanismen en gesprekstechnieken van SKILLS bieden concrete handvatten hoe je dat gedrag positief kan beïnvloeden
- En de elementen van de basishouding vanuit de presentietheorie borgen dat we deze technieken ook met zorg voor de klant (en daarmee ook effectief) inzetten.
Deze elementen hebben we gekoppeld aan de uitgangspunten van de nota ‘Tilburg investeert in perspectief’ (hierna: TiiP) en daarmee is, specifiek voor Tilburg, deze TiiP-methode ontwikkeld. Deze methode hebben we vervolgens vertaald naar:
- Een praktijkgerichte methodebeschrijving
- Een spiekwaaier voor de klantregisseurs
- Een trainingsprogramma voor klantregisseurs, met groepstrainingen, (collegiale) coaching on the job, begeleide intervisie en praktijkopdrachten
- Masterclasses voor de managers.
Vragen?
Neem contact op met de projectleider: Femke Bennenbroek (femke@zinziz.nl of 06-34028906).