Digitale dienstverlening omarmen: thuiswerken blijft!
Sinds de start van de coronapandemie begin 2020 zijn veel bedrijven en organisaties 180 graden gedraaid in hun werkwijze door over te stappen naar digitaal. Inmiddels zijn veel bedrijven zo ver dat ze deze manier van werken – deels – willen vasthouden. Uit onderzoek van de werkgeversvereniging AWVN is gebleken dat het overgrote deel van de werkgevers twee dagen per week thuiswerken een goed idee vindt. Dit maakt dat professionals in het sociaal domein ook steeds meer moeten wennen aan digitale hulp- en dienstverlening aan hun klanten. Even een goed gesprek met een stevige basis via Microsoft Teams blijkt vaak moeilijker dan gedacht!
Versterken digitale vaardigheden
Vaak zien we dat een groot deel van de professionals zich nog niet zeker genoeg voelt over hun digitale dienstverlening. Doordat het thuiswerken een plek krijgt in de nieuwe manier van werken in het sociaal domein, is het fijn om deze digitale vaardigheden te versterken, zodat je als professional met meer zelfvertrouwen je werk kan blijven uitoefenen. Ook als je een dag thuiswerkt.
Digitale dienstverlening als oplossing
Bij ZINZIZ hebben we ons het afgelopen anderhalf jaar gespecialiseerd in digitale (en blended) dienstverlening. Bij de gemeente Amsterdam, de Sociale Dienst Oost Achterhoek en Ergon hebben wij bestaande diensten vertaald naar digitale varianten. Daarnaast verrichten wij voor het AKC een onderzoek naar de ervaringen van de arbeidsdeskundigen én klanten met digitale dienstverlening. We brengen in dit onderzoek het ervaren en verwachtte effect van beeldbellen – ten opzichte van fysiek contact en telefoneren – in kaart.
We kijken niet alleen naar de techniek, maar ook:
- Hoe kunnen professionals hun klanten het best begeleiden voor, tijdens en na de gesprekken?
- Welke gespreksvaardigheden lenen zich voor digitale dienstverlening?
- Welke technieken zijn digitaal bruikbaar?
- Welke werkvormen zijn digitaal goed in te zetten?
Meer informatie
Weten hoe je je dienstverlening aan cliënten doordacht kan digitaliseren? Bekijk dan onze 7 tips voor het omzetten van je training naar online en blended varianten. Benieuwd naar meer informatie over de mogelijkheden van ons aanbod over digitale dienstverlening? Neem gerust contact op met onderzoeker en trainer Anne Wermers via anne@zinziz.nl. We gaan graag met je in gesprek waar jouw behoefte ligt en ontwikkelen met alle plezier een aanpak op maat!