Van weercijfers naar motiverende gespreksvoering
Laatst zocht ik op het internet naar de weersvoorspelling voor komende tijd en kwam daar het weer in cijfers tegen. Komende week gaan we van een 7, naar een 5. Het eerste wat ik dacht was: “Jeetje wat is er allemaal mis met het weer, dat het bij lange na geen 10 is?” En ineens was ik met mijn hoofd bij motiverende gespreksvoering en de zogenaamde schaalvraag. Waarom? Dat vertel ik natuurlijk graag!
De schaalvraag is een techniek uit de methodiek motiverende gespreksvoering. Bij een schaalvraag vraag je de ander om een cijfer te geven aan een situatie op een ‘schaal’ die loopt van 1 tot 10.
Voorbeeldsituaties zijn:
- (Weer) gaan werken als participatiewet cliënt
- Stoppen met roken als roker
Wat je vervolgens doet om de ander te helpen ‘de prettige richting’ op te veranderen is de schaalvraag stellen. Bijvoorbeeld:
- “Op een schaal van 1 tot 10, hoe belangrijk vind jij het om te gaan werken?
- “Op een schaal van 1 tot 10, hoe graag wil jij stoppen met roken?”
Vervolgvraag
Belangrijk bij de schaalvraag is de vervolgvraag. Die vervolgvraag zorgt voor de kracht van deze techniek. We zijn gewend om bij het antwoord (bijvoorbeeld een 5), de vraag te stellen: “Waarom geen 10?”, of “Hoe gaan we ervoor zorgen dat het een 10 wordt?”. Net zoals ik bij het weer dacht. Het risico van deze vraag is dat de ander allerlei redenen gaat noemen waarom het geen 10 is, of kan worden. Hij hoort zichzelf dan allerlei demotiverende dingen zeggen die verandering juist tegenspreken.
Wat maakt dat het geen 2 is?
De truc is om op zo’n moment de vraag te stellen “Wat maakt dat het geen 2 is?”. De ander gaat dan nadenken over redenen ‘waarom wel veranderen’, waardoor hij zichzelf allerlei motiverende dingen om te veranderen hoort vertellen. “Nou, ik vind het wel een beetje belangrijk om te werken, want dan geef ik een goed voorbeeld aan mijn kinderen” of “me niet elke keer te hoeven verantwoorden aan de gemeente is wel lekker”. Op deze manier help je de ander zelf naar het gewenste gedrag toe te praten, wat super effectief en precies de kern van motiverende gespreksvoering is.
Meer weten?
Wil je meer weten over motiverende gespreksvoering (in het sociaal domein)? Neem gerust contact op via lissa@zinziz.nl of 06-30703827. En wat mij betreft: het liefst als het regent! Want ik vind het weer dat volgens weeronline een 5 of 6 krijgt persoonlijk een 10 waard! Maar dat terzijde