Door Hilde van Ravenswaaij
In 2021 zijn wij gestart met een lerende evaluatie van 8 pilots ‘Inclusieve Technologie’ en ik neem je graag mee in een update van dit project. Het UWV en het ministerie van SZW maken deel uit van de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI). Deze coalitie verbindt de domeinen technologie en Werk & inkomen met elkaar, zodat technologie ontwikkeld en benut kan worden voor een inclusieve(re) arbeidsmarkt. In 2021 heeft de CTI een totaal aan 8 pilots gekozen om te implementeren. Wil je meer lezen over de pilots zelf of de CTI? Surf dan hier naar de website van de CTI.
Door het uitvoeren van een lerende evaluatie bieden wij zicht op het implementatieproces van de pilots, de impact van de technologieën op de kwaliteit van arbeidsparticipatie, en waar mogelijk de maatschappelijke kosten en baten van de inzet van technologieën. Deze evaluatie doen wij samen met Ecorys, mede mogelijk gemaakt door het UWV.
Tot nu toe hebben wij de evaluatie uitgevoerd met de inzet van vragenlijsten, (groeps)interviews, werkbezoeken, en technology journeys. Eén van die werkbezoeken vond eind februari plaats bij de pilot VR Loopbaanoriëntatie, waar mensen met ASS en angststoornissen door middel van VR-filmpjes een beter beeld krijgen van diverse beroepen. Dit werkbezoek stond in het teken van het implementatieproces (fase: opschaling) en wij mochten mee met pilotmedewerkers van Hogeschool Saxion en Werkleerbedrijf Lucrato op bezoek bij SPRINT. SPRINT is een plek voor jongeren en (jong)volwassenen met bijvoorbeeld ASS, AD(H)D, NAH of hoogbegaafdheid die in het onderwijs of op de arbeidsmarkt dreigen uit te vallen of zijn uitgevallen. In twee groepen hebben deelnemers van SPRINT de VR-filmpjes bekeken en vragenlijsten ingevuld over hun beroepsoriëntatie.
Bovenstaand werkbezoek is een mooi voorbeeld van de onderzoeksactiviteiten die wij uitvoeren.
Wil je op de hoogte blijven van het onderzoek? Schrijf je dan hier in voor de Inclusieve Technologie nieuwsbrief ‘Lerende Evaluatie’.