Inspiratiesessie 17 oktober om 10:00: meld je HIER alvast aan!
Als manager, adviseur leren & opleiden of als HR-adviseur wil je de professionals binnen jouw organisatie ondersteunen in hun vak en vakmanschap. Maar steeds vaker hoor je signalen als “Weer een nieuwe training?”, “Het was een leuke training, maar iedereen gaat daarna weer verder met wat ze altijd deden” of : “De theorie was interessant, maar ik mis de link met de praktijk”. Een duurzame impuls geven aan vakmanschap is en blijft dus lastig.
Onderzoek arbeidsinspectie
Uit een recent onderzoek van de arbeidspinsectie naar de re-integratiedienstverlening binnen de Participatiewet komt bovendien naar voren dat klantmanagers ondersteuning willen in hun vakmanschap. Zo geven bijna alle klantmanagers aan onderwerpen te waarvan ze meer zouden willen weten, om zo hun klanten beter te kunnen ondersteunen. Het vaakst wordt de behoefte genoemd aan meer kennis over welke re-integratieaanpak het meest effectief is, maar bijvoorbeeld ook meer kennis over manieren om klanten te motiveren. Ook blijkt uit het onderzoek dat de manieren van het voeden van vakmanschap erg beperkt zijn en dat inzichten vanuit programma’s zoals Vakkundig aan het Werk onvoldoende bekend zijn bij de klantmanagers.
Behoefte aan integrale, duurzame impuls
We zien dan ook steeds meer de behoefte aan een integrale impuls aan vakmanschap voor professionals in het sociaal domein. Geen losse brokstukken, primair inzetten op kennisoverdracht, of ‘weer een traininkje’, maar een gedegen en duurzame aanpak die ook na de training beklijft. Inspirerend, enthousiasmerend en aanhakend bij de huidige visie op vakmanschap, waarbij regie voeren, maatwerk zonder willekeur, diverse en zware doelgroepen centraal staan. En waar inzichten vanuit evidence based practice programma’s als Vakkundig aan het Werk worden gedeeld en benut.
Maar een integrale aanpak is makkelijker gezegd dan gedaan, dus hoe doe je dat? Gelukkig hebben WPI Amsterdam en ZINZIZ samen een vakopleiding voor de afdeling WPI (Werk, Participatie en Inkomen) ontwikkeld, helemaal op maat voor de eigen organisatie en aansluitend op het beroepsprofiel van Sam en voortbouwend op inzichten vanuit het lectoraat ‘Beroepsvorming professionals in het publiek sociaal domein’ van Lineke van Hal.
Profiteren van onze geleerde lessen
We hebben in dat ontwikkelen en het verzorgen van deze vakopleiding (dit najaar start de 4e groep), hebben we veel voortschrijdend inzicht opgedaan. En daar willen we jou graag in laten meeprofiteren! Lessen rondom focus aanbrengen in leerdoelen en thema’s, lessen rondom werkvormen, lessen rondom de samenwerking tussen leidinggevenden, professionals, trainers en mentoren, lessen over communicatie en inbedding in de organisatie en lessen rondom de online leeromgeving.
Laat jezelf, ons en andere inspireren tijdens de inspiratiesessie
We organiseren een inspiratiesessie waarbij we vertellen over de uitgangspunten en inhoud van de vakopleiding zoals we die In Amsterdam hebben ontwikkeld, welke lessen we hebben geleerd en hoe je die kan vertalen naar je eigen organisatie of regio. Er is uiteraard ruimte om vragen te stellen, maar ook zeker om je eigen behoefte te meten aan de vakopleiding en te kijken wat mogelijk is. Laat je inspireren en inspireer elkaar!
Wanneer?
De inspiratiesessie is op 17 oktober van 10.00u tot 11.00u en is online. Deelname is gratis. Meld je HIER aan, we zien je graag de 17e!.
Neem ook gerust contact met ons op als je meer informatie wilt over hoe een vakopleiding kan bijdragen aan jouw organisatie. We zijn enthousiast om te ontdekken hoe we gezamenlijk kunnen werken aan een sterkere en effectievere klantbegeleiding in jouw gemeente. Neem dan contact op met Martijn van Endt, via martijn@zinziz.nl of via 06 – 202 597 20.