In het project ‘Verbetering re-integratie tweede spoor: samen het juiste spoor leggen’ werken we aan een integrale aanpak voor tweede spoortrajecten, gebaseerd op het Integratief Gedragsmodel (IGM) en met expliciete aandacht voor rouw bij werkverlies. Inmiddels zijn we halverwege het project en is het tijd voor een korte update over de stand van zaken.
Drie ontwikkelde interventies
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan trainingen, intervisies, en de ontwikkeling van drie online omgevingen, gericht op de drie belangrijkste deelnemersgroepen in spoor 2: werknemers, werkgevers en re-integratieadviseurs. Deze digitale platformen vormen een belangrijk onderdeel van de toolbox en methodiek die we ontwikkelen, en worden op dit moment gefinetuned op basis van gebruikservaringen en feedback uit de praktijk.
We hebben hierbij veel waardevolle input gekregen van onze samenwerkingspartners Hago Zorg (inmiddels Vebego Zorg Services) en KLM, met name voor de omgeving voor werkgevers, maar ook deels voor die van werknemers.
Daarnaast blijven onze klankbordgroep met ervaringsdeskundigen, denktank met re-integratieadviseurs, én een denktank met stakeholders (zoals werkgevers en arbeidsdeskundigen) actief betrokken. Zij denken kritisch met ons mee en geven doorlopend feedback op de inhoud en toepasbaarheid van de aanpak en de digitale middelen.
Inhaalslag in de zomer
Het inbouwen van de digitale omgevingen in de bestaande werkwijzen van onze samenwerkingspartner Fith vroeg meer tijd dan verwacht, waardoor de dataverzameling wat is vertraagd. Inmiddels zijn we volop bezig met een inhaalslag, zodat we alsnog alle benodigde data volgens planning kunnen verzamelen. Dit betekent dat er ook in de zomerperiode veel dataverzameling plaatsvindt – een periode die normaal gesproken minder geschikt is vanwege vakanties. Dankzij de korte lijnen met onze partners kunnen we gelukkig snel schakelen.
Eerste indrukken en unieke inzichten
Hoewel de resultaten nog niet beschikbaar zijn, horen we vanuit re-integratieadviseurs al dat de inhoudelijke onderdelen – zoals het IGM en aandacht voor rouw – goed aansluiten bij de beleving van werknemers. Over de ervaringen van werkgevers verwachten we later in het project meer informatie.
Wat bovendien bijzonder waardevol is, is dat we met dit project niet alleen data verzamelen over de meerwaarde van rouw en het IGM in spoor 2, maar ook over hoe een digitaal platform kan aansluiten bij de behoeften van verschillende deelnemersgroepen. Dat levert niet alleen inzichten op voor dit project, maar ook breder voor de toekomst van digitale ondersteuning in re-integratieprocessen.
Eindproducten voor de praktijk en het onderzoek
Aan het einde van het project stellen we verschillende eindproducten beschikbaar:
- De drie digitale omgevingen voor werknemers, werkgevers en re-integratieadviseurs, als zelfstandige producten voor andere re-integratieorganisaties. Deze worden aangeleverd zonder de huisstijl of systeemkoppelingen van Fith, en met een korte handleiding met tips voor implementatie in een ander re-integratiebedrijf.
- Een onderzoeksrapport, waarin we de opbrengsten, ervaringen en inzichten vanuit dit project bundelen, zodat ook andere onderzoekers, beleidsmakers en praktijkprofessionals ermee verder kunnen.
Meer weten? Neem gerust contact op met onderzoeker Miriam via miriam@zinziz.nl