Op donderdag 13 februari was ik aanwezig op het congres Tel mee met Taal over laaggeletterdheid in Nederland. Hier ging ik inspiratie opdoen om te kijken wat goed werkt en aansluit bij deze doelgroep en waar we als professionals meer over kunnen leren.
De plenaire opening was erg leuk, verassend en had scherpe opmerkingen. Allereest werd er gesproken over “Briljante Mislukkingen” van Paul Iske. Zijn prikkelende boodschap: het is een universeel mensenrecht om te proberen en te ervaren om briljant te mislukken en daarvan te leren. Briljant mislukken is niet zomaar iets verkeerds doen, maar betekent een goed voorbereide poging om waarde te creëren waarbij een mogelijke andere uitkomst kan ontstaan. Dit veroorzaakt een leereffect. Door dit recht vergroot je ook meer vertrouwen in elkaar. Paul benoemde dat het meer gaat om faalopbrengsten dan faalkosten. Neem bijvoorbeeld Thomas Edison; na honderden pogingen was het hem pas gelukt de gloeilamp te ontwikkelen. Alles gaat dus stapsgewijs en niet in één keer goed. En ten slotte werd gesproken over verschillende gedragingen als professional omtrent de doelgroep, waarbij eentje in het bijzonder opviel: “de lege plek aan tafel”. Dit duidt op het feit dat mensen waarvoor plannen worden gemaakt met de intentie om hen te helpen, vaak niet worden betrokken bij de vormgeving van het idee en de uitwerking van het plan.
Daarnaast was het ook interessant om te horen hoe het brein werkt omtrent mislukkingen. Ria van Linteren vertelde dit aan de hand een aantal beelden. Hieruit kwam de conclusie dat kennis nog geen begrip betekent. Dus het veranderen van gewoontes is een lang proces gepaard in kleine stapjes. Iets wat wij herkennen in onze projecten waar het duurzaam beïnvloeden van gewoontes binnen organisaties centraal staat.
Tenslotte sloot de workshop ‘Vraag het de NT1-er zelf: Q&A met ervaringsdeskundigen’ mooi aan op onze proces- en effectevaluatie van de Taalsnelweg naar Werk in samenwerking met gemeente Vijfheerenlanden, Molenlanden en Gorinchem, en Vluchtelingenwerk. In deze pilot wordt het perspectief van de doelgroep in waarde gehouden en meegenomen in hun ontwikkeling. Er wordt in dit project gekeken of door middel van intensieve taal begeleiding statushouders sneller kunnen doorstromen naar werk. Hierbij zijn de ervaringen van statushouders rondom het proces erg van belang in het constateren van een succes. Ook tijdens de Q&A werd het belang van de ervaringsdeskundige aangekaart en inzicht gegeven hoeveel je kunt bereiken door hun stem ook mee te nemen in het gehele proces.
Nieuwsgierig geworden?
Wanneer dit onderwerp voor meer nieuwsgierigheid heeft gezorgd, schroom dan niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie over onze projecten. Je kunt ons bereiken via de mail of telefoon, en wij gaan met alle plezier met jou in gesprek!
E aida@zinziz.nl
T 06 42 19 66 74