Door: Bente van der Brug
Samen met Mee de Meent heeft ZINZIZ de afgelopen maanden met veel enthousiasme onderzoek gedaan naar Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO) in gemeente Den Bosch. In dit onderzoek evalueren wij het aanbod en de bekendheid van OCO onder de inwoners van de gemeente. Lees hier het bericht met meer informatie over het project.
Onafhankelijke Cliëntondersteuning biedt inwoners de mogelijkheid tot gratis hulp bij vragen over verschillende levensdomeinen, zoals zorg, welzijn, wonen, participatie, onderwijs, werk en inkomen en zelfstandig leven.
Onafhankelijke Cliëntondersteuners werken in het belang van de inwoners en zijn, zoals de titel al doet vermoeden, onafhankelijk. De ondersteuners helpen burgers bij het begrijpen van hun rechten, het maken van keuzes en het oplossen van problemen die ze tegenkomen bij bijvoorbeeld het aanvragen van voorzieningen.
Sinds het onderzoek in 2021, waar ZINZIZ de bekendheid van OCO Den Bosch in kaart bracht, heeft de gemeente verschillende initiatieven uitgezet ter vergroting van de bekendheid van OCO.
Kun jij iets betekenen voor het project?
Momenteel zijn we in huidig onderzoek bezig met het evalueren van de initiatieven die vanuit gemeente Den Bosch zijn uitgezet. Daarnaast zijn wij benieuwd naar de ervaringen van inwoners van de gemeente Den Bosch. In een korte enquête vragen wij naar ervaringen en aanbevelingen t.o.v. OCO Den Bosch. Ben jij of ken jij een inwoner woonachtig in ‘s Hertogenbosch en wil jij ons helpen door de korte vragenlijst in te vullen? Vul dan hier de vragenlijst in.
In het proces naar de juiste begeleiding van OCO, zijn zogenoemde ‘verwijzers’ van groot belang. Verwijzers kunnen instanties zijn die een inwoner verwijzen naar OCO (bijvoorbeeld huisartsen, sociaal werkers, buurthuismedewerkers enz.). Een goede bekendheid van OCO bij verwijzers zal leiden tot de juiste hulp en gebruik van Onafhankelijke Cliëntondersteuning.
Op het moment zijn wij op zoek naar werknemers die mogelijk cliënten doorverwijzen naar andere instanties (zoals OCO). Wij horen graag hun ervaringen via een korte online enquête. Deze vind je hier. Mocht je de antwoorden liever telefonisch af willen leggen? Dat kan! Dit kun je doorgeven aan Bente (bente@zinziz.nl) en wij zullen een moment plannen.
Na voldoende respons zullen wij ons onderzoek vervolgen met grondige data-analyse en rapportering.
Meer weten over Onafhankelijke Cliëntondersteuning?
Wil je graag kletsen over OCO, of wat ZINZIZ voor jouw gemeente kan betekenen op dit gebied? Of heb je vragen? Dan kun je contact opnemen met Bente van der Brug (bente@zinziz.nl; 06 42196674).