Na een zomer voor zon (en regen) en rust zijn we bij ZINZIZ weer volop aan de slag! De scholen zijn weer begonnen, collega’s komen terug van vakantie, en bij ZINZIZ starten de trainingsprojecten met goede energie. We zijn actief op verschillende projecten en thema’s door het land. Meer daarover vind je in dit artikel.
Ook in Amsterdam pakken we de draad weer op: deze maand gaan we verder met de vakopleiding voor klantbegeleider van de afdeling werk en participatie. We begeleiden de deelnemers in het versterken van hun vakmanschap en trainen hen in bewust bekwaam aan de slag te gaan, om zo de Amsterdammer optimaal te kunnen begeleiden.
De inhoud van de vakopleiding
Als klantbegeleider heb je een uitdagende en waardevolle rol. Je beweegt je voortdurend tussen aan de ene kant het luisteren, begrijpen en coachen van mensen, en het uitvoeren van de wet aan de andere kant. De vakopleiding helpt klantbegeleiders hierbij, om bewuster bekwamer aan het werk te gaan. De opleiding geeft een mix van theorie, oefenen tijdens de trainingen en leren in de praktijk. Via trainingen, werkplekleren, e-learnings en leren van collega’s en je mentor, zijn de deelnemers intensief bezig om hun vakmanschap te optimaliseren. Het doel: steviger in je schoenen staan als klantbegeleider en bewust bekwaam te werk gaan, om zo nog meer Amsterdammers te kunnen ondersteunen.
Ik vind de vakopleiding klantbegeleider heel waardevol omdat het me leert dat mensen helpen geen baan is, maar een passie – deelnemer vakopleiding Basis
De vakopleiding heeft 6 contactdagen, waarbij de deelnemers samenkomen met de trainer om de theorie in te duiken en te oefenen met elkaar. Afgelopen contactdag doken we in het Integratief Gedragsmodel (IGM), een favoriet bij ZINZIZ én bij de deelnemers. De deelnemers maakten kennis met het model en, met een (altijd) kritische blik, bespraken we hoe het IGM een hulpmiddel kan zijn bij het in beeld brengen van de situaties van Amsterdammers. Ook hebben we geoefend met technieken en handige vragen en observaties om het gedrag van de ander positief te beïnvloeden. Nieuwsgierig naar hoe het IGM werkt? Hier vind je er meer informatie over.
Tijdens de vakopleiding ontdek ik hoe belangrijk het is om goed te luisteren en te begrijpen, want klantbegeleiding is de kunst van luisteren, begrijpen en verbinden – deelnemer vakopleiding Basis
Op de planning…
In november ronden twee groepen de vakopleiding feestelijk af met een diploma, met accreditatie van Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD). En in 2026 gaan we door met de vakopleiding bij gemeente Amsterdam! In het begin van volgend jaar beginnen weer twee nieuwe groepen:
- Een basistraining voor klantbegeleiders met minder dan een jaar ervaring
- Een plusgroep voor wie al langer dan een jaar als klantbegeleider bij WP werkt
Ben jij klantbegeleider bij WPI en lijkt het je leuk, leerzaam of uitdagend om mee te doen? Laat van je horen via wpi.leno@amsterdam.nl.
Werk jij bij een andere gemeente en ben je benieuwd wat ZINZIZ voor jullie kan betekenen op het gebied van vakopleidingen? We denken graag mee! Mail ons via info@zinziz.nl.